Zarah Leanders norska motsvarighet

Jag nämnde den norska sångerskan och skådespelerskan Kirsten Heiberg (1907-1976) i samband med den Nazi-tyska versionen av Titanic. Hon hamnade ju lite i skuggan av Zarah Leander, men det finns flera likheter mellan deras karriärer.

Båda debuterade i sina hemländer på 1920-talet, och sökte sig på 1930-talet utomlands, till att börja med till Österrike. Kirsten Heiberg kom 1937 till ”Theater an der Wien” där hon framträdde i revyopretten ”Pam-Pam”. I samband med detta träffade hon sin blivande man kompositören Franz Grothe. 1938 flyttade de till Berlin i samband med att Kirsten Heiberg fått ett kontrakt med tyska filmbolaget UFA.

UFA ville hitta en arvtagare till Marlene Dietrich som flyttat till Hollywood, sådana tankar låg bakom rekryteringen även av Zarah Leander.  Att ha arbetat i Nazi-Tyskland var förstås extra känsligt i Norge som varit ockuperat. Detta gör det extra anmärkningsvärt att Kirsten Heiberg fick arbete på Trøndelag Teater i Trondheim åren 1952-1960, en teater som jag bloggade om i samband med att jag var där i vintras för en paneldebatt (se blogginlägget). Tröndelag Teater grundades nämligen av skådespelaren Henry Gleditsch som var en stark aktör mot den nazistiska ockupationsmakten, han mördades på grund av detta. I Trondheim sågs hon som en något bedagad diva, ständigt klädd i pälsar och guldlänkar.

Kirsten Heiberg hann med att spela in hela 26 filmer, varav 3 svenska, och 29 skivor innan hon drog sig tillbaks på 1960-talet. Sina sista år tillbringade hon i Oslo innan hon dog i ensamhet vid 69 års ålder.

Förutom Titanic har jag sett ”Napoleon ist an allem schuld”, och den var inte särskilt bra, det är det enda jag sett som går att köpa på DVD. Kirsten Heiberg har dessutom inte någon framträdande roll i någon av dessa filmer. De filmklipp jag hittat på You Tube gör mig nyfiken på att se mer av henne. Scenen nedan är från operettfilmen ”Liebespremiere/Love Premiere” (1943). Kirsten Heiberg sjunger ”Komm, Zauber der Nacht” (Come, Magic of the Night).

Följande underbara dansscen är hämtad ur den svenska filmen ”Han, hon och pengarna” från 1936, musik av Jules Sylvain.

Läs mer om Kirsten Heiberg i Aftenposten, på ”European Film Star Postcards” där jag hittat de fina vykorten ovan, Imdb samt på Wikipedia.

Om annalenalod

Journalist och författare, specialiserad på politisk extremism, migration, migrantarbetares rättigheter, mänskliga rättigheter etc.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s