NYTT: Hans föreläsning ledde till att bidragen drogs in

cropped-dokurityta-4Den här artikeln var publicerad den 19 februari 2019 i Dokus serie om salafistiska influencers:

Skärmklipp3Muadh Zamzam hamnade i blåsväder för några år sedan när han pratade om att tolvåriga flickor måste täcka sig, men han är fortfarande aktuell som en inflytelserik predikant.

En tolvåring som inte bär slöja hamnar i helvetet. Det var budskapet i en föreläsning på temat ”kvinnan och islam” 2014 av imamen Muadh Zamzam, även kallad Abu Saad (förnamnet skrivs ibland Mouad). Föreläsningen uppmärksammades 2017 av Timbros webbtidning Smedjan och Aftonbladet. Zamzam bor i Göteborg och är en återkommande föreläsare för den göteborgsbaserade föreningen Sveriges Förenade Muslimer, SFM, och dessutom en av de mest populära.

”En tjej när hon är 12–13 år gammal hon hör att Gud säger att om hon täcker sig kommer hon till paradiset, om hon inte täcker sig hon ska till helvetet? Det är såhär det funkar. Ska vi ljuga för henne?”

Zamzam jämförde kvinnor med choklad, och sa att den som ska plocka en bit i en chokladask självklart väljer den som har kvar sitt papper, och inte de som tagits av sin förpackning där flugorna kan komma åt dem.

”Om du kom hit och hittade en choklad som är täckt med papper, och en choklad utan papper. Vilken ska du ta? Den med papper! Varför? Den är ren och fin, ingen som har rört den.”

I oktober 2015 tolkade Zamzam en föreläsning av sheik Muhammad al-Shahrani för SFM. Budskapet var att kvinnan bara ska gå ut om hennes man tillåter det, och då gäller strikta regler som att hon måste vara täckt från huvudet till fötterna och inte visa någon hud. Hon får dessutom inte använda parfym eller bära färgglada kläder, och ska inte prata högt eller skämta.

SFM uttryckte stor glädje på sin Facebooksida över att ha al-Shahrani på besök, och Muadh Zamzam representerade arrangörerna och satt med på podiet hela tiden.

Muadh Zamzams och andra föreläsares uttalanden gjorde att Sveriges Förenade muslimer fick betala tillbaka en halv miljon kronor i statliga bidrag som de fått via Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, 2017.

På senare år har Zamzam framförallt spritt föreläsningar på Sveriges Förenade Muslimers Youtubekanal. I dessa står han ofta ensam utomhus i någon miljö, till exempel iförd jacka i ett skogsområde, eller mot en filmad djungelmiljö, och talar rätt in i kameran.

Det vanligaste temat är helvetet och paradiset, och här är det framförallt de salvelsefulla skildringarna av de grymheter som de otrogna ska straffas med efter döden som sticker ut.

en föreläsning från 2017 som sänts i SFM:s kanal talar han om att det ska smidas ringar av järn runt deras halsar, armar och ben, kedjor som är så långa att de kan tryckas in i deras munnar och föras ut ur deras bakar, och sedan ska de grillas till kol. De ska bara få äta från ett träd som får deras magar att svida, och dricka vatten hett som smältande koppar som gör att köttet ramlar från deras ansikten.

”De som har nekat Gud, som säger att det finns ingen Gud, som inte vill göra som Gud säger, För dem som väljer förnekelsens väg har vi kedjor och järn och en flammande eld i beredskap /…/ Änglarna sätter fast kedjorna runt deras halsar, deras ben, deras armar, och drar dem in i helvetet. Mäktiga änglar vakar, änglar som aldrig brister i lydnad för Gud, vad Han än befaller dom, och som utför allt som åläggs dem. Änglarna som straffar dom är så stora och kraftiga och också så hårda. De har ingen barmhärtighet mot någon. Dom gör exakt vad Allah säger åt dom.” (Vissa delar av citatet går tillbaka på Koranen.)

Dessa plågor slipper förstås de som gjort allt rätt. I några andra predikningar talar Zamzam om att det inte finns några garantier för att hamna i Paradiset, men att de som trott på Allah ändå ska sväva ovanför helvetet. Andra gånger är han generösare med detaljer kring hur livet efter detta, alltså det rätta livet, kan te sig. Som i en mer än timslång predikan från Halmstadmoskén i december 2018 som uppenbarligen spelades in inför någon slags diskret publik som han ibland för en dialog med. Men kameran ser bara predikanten sittandes i en svart kaftan i en stol med brandgula sammetskuddar. (Även Halmstadmoskén och imamen Abu Muadh har i olika sammanhang pekats ut som representanter för en salafistisk och radikal form av islamism. Se till exempel Dokus porträtt av Abu Muadh här.)

Den rosenskimrande berättelsen om paradiset som Zamzam levererar, där all förnedring, rädsla och oro är borta, kan tolkas som ett budskap till den som överväger att göra jihad, även om han inte direkt pekar ut någon målgrupp för sitt budskap. Ingen dör eller blir gammal, ingen är någonsin ledsen. Zamzam arbetar upp sig till en slags crescendo där beskrivningarna av de himmelska fröjderna bara blir allt mer överdrivna, det strålar så ögonen inte kan ta in det, där är honung i havet och saffran i taket, guld och diamanter och tjänare som lyder ens minsta vink. Lyssnarna får den här gången vänta förgäves på de ställen i Koranen där denna detaljrikedom hämtats.

”Det finns ingen taxi. Alla flyger i paradiset. Och du vet din plats var den är. Dom som jobbar för dig i paradiset, dom är som diamanter. Dom bara serverar dig, jobbar för dig. /…/ Palatsen i paradiset är inte som palatsen här med stenar och träd, det finns bara guld och diamanter.”

Inte minst finns där kvinnor så vackra att deras lillfingrar är ljusstarkare än solen, och om de spottar i havet blir det sötare än honung och lossnar ett hårstrå från deras huvuden doftar hela jorden gott. Så vad är det då för slags kvinnor som kan tänkas komma till Paradiset?

”De kvinnorna som har varit i det här livet, har fruktat Allah, de har täckt sig ordentligt, de är där i Paradiset. /…/Ni systrarna som lyssnar, ni behöver inte vara svartsjuka, de andra ska vara svartsjuka på er när ni är i Paradiset. /…/ Kvinnorna som har lyssnat på sina män, som gjort de här bra sakerna, som Allah har beordrat dem. De har gjort det exakt. Och när dom är där dom är så vackra.”

Kvinnornas belöning är alltså främst skönheten, men den är av ett minst överjordiskt slag, det upprepar han gång på gång.  

Zamzam ansvarar för SFM:s dawahverksamhet, en slags missionsverksamhet som sker inom ramen för Dawah Team Göteborg (enligt Försvarshögskolans rapport ”Mellan salafism och salafistisk jihadism”). Det finns starka band till iERA som startades i Storbritannien, och Dawa Team Göteborg har burit T-shirts med adressen till websajten One Reason, som är ett projekt inom iERA, när de rört sig i Nordstan i centrala Göteborg i jakt på nya anhängare (vilket syns tydligt på bilder på gruppens Instagramkonto). iERA:s företrädare har varit föremål för kritik för att ha framfört extremistiska och antisemitiska åsikter. Det finns även en kvinnligt dominerad sektion av Dawah Team Göteborg som bland annat ägnat sig åt Hijab-experiment där de förmått förbipasserande att prova Hijab.

Zamzam är dessutom, enligt samma rapport från Försvarshögskolan, verksam som lärare på friskolan Vetenskapsskolan, som har starka kopplingar till Sveriges Förenade muslimer. Ett av hans uppdrag på skolan har varit att hålla i den schemalagda bönen på rasterna som eleverna är tvingade att delta i.

Annonser