
Ett tidigt exempel på svensk musikexport är onekligen Jokkmokks Jokke. Få minns att han en gång reste runt i staterna och sjöng sin stora hit ”Gulli-Gullan”. Amerikanerna ville förstås höra låten på engelska, ett språk som Jokke inte behärskade. Därför hade han ett försök till fonetisk utskrift framför sig. Någon vidare karriär blev det inte, som bekant. Men ett stycke vidunderligt märklig musikhistoria, för att inte tala om vilket underlag för framtida språkforskning. Hela historien om resan på Sveriges Radio.
Sök på denna hemsida
-
RIA - VÅR FÖRSTA TV-KÄNDIS
-
SD:S HISTORIA
-

-
IB-AFFÄREN 50 ÅR
-

-
SVERIGES FÖRSTE NAZISTLEDARE
-
PORTRÄTT AV SEX TERRORISTER
-

-
OM DEN SEXUELLA FRIGÖRELSEN

- Follow Anna-Lena Lodenius on WordPress.com
-
Anlita mig som moderator!
-
Mina senaste blogginlägg
- Kom till Rådmansö bokmässa i sommar
- Från blåkullajazz till kycklingpolka
- SD är och förblir männens parti
- Underhållning i juletid
- TV-serie om SD:s historia
- Mycket prat om Ria Wägner
- Träffa mig på Bokmässan
- 30 händelser som formade Sverige
- Samtal om min bok om Ria Wägner i Snedtänkt
- Välkomna till Rådmansö bokmässa i sommar
Mest populära sidorna
- Idag för 100 år sedan föddes Sveriges första nazistparti
- En värmländsk Hitler
- Moderatminister på nazistklubb
- Samtal om min bok om Ria Wägner i Snedtänkt
- Klassiker: Högerbesök i nazistklubben
- En nostalgisk utflykt till TV:s svartvita barndom
- Stort intresse för Birger Furugård i Värmland
- Kom till Rådmansö bokmässa i sommar
- Snedtänkt om nazistledaren Birger Furugård
- Åsikter om "Spionjakt i folkhemmet"
Arkiv


-



Du fattade att det var en länk till ett helt reportage om hans USA-turné förresten?
Alltså, det här är ju bara helt underbart vetande! Älska denna artikel!!!
ja visst är det ett fantastiskt klipp,blev så glad när jag hittade det!