Levande historia i blåsväder igen

Forum för levande historia är i blåsväder igen. Nu är det kampanjen om kommunismens brott som är i fokus. Jag tycker som flera påpekat att det i och för sig är lite konstigt med statliga myndigheter som ska informera medborgarna i den här typen av frågor. Men arrangemanget är inte unikt, det finns och har funnits andra myndigheter med olika former av propagandafunktioner som inte alls blivit lika ifrågasatta. Dessutom borde det vara minst lika relevant att diskutera kommunismens brott som nazismens, varav flertalet trots allt ligger långt tillbaks i tiden, kommunismens finns i en betydligt närmare tid. Det är dock inte första gången som det höjs kritiska röster mot arrangemanget med levande historia, det fanns kritik mot statlig styrning redan i tidigare skeden, vilket bl a Svensson påpekar.

Jag har tidigare kritiserat enstaka undersökningar som levande historia genomfört som jag tyckt baserat sina slutsatser på alltför ledande frågor. Det betyder inte att jag är negativ till hela verksamheten, det har kommit en hel del intressanta rapporter och undersökningar genom åren som jag haft mycket nytta av i mitt arbete.

Det jag framför allt kan fundera över är det relevanta i att staten satsar så mycket på egna projekt samtidigt som det är så otroligt svårt att finansiera studier i humaniora på vanliga akademiska institutioner. Vill man stärka historiekunskaperna borde ju även historieämnet som sådant få ökat stöd, på alla nivåer.

Jag noterar också att Politikerbloggen lyft fram det faktum att 2 av undertecknarna av uppropet i DN nyligen föreslog ett monument för att högtidlighålla minnet över det blodiga sprängattentatet mot skeppet Amalthea i Malmö 1908.

Jag citerar:
Det föreslagna minnesmärket ska enligt artikelförfattarna påminna om “att vägen till fackliga rättigheter, allmän rösträtt och parlamentarisk demokrati var fylld av motsättningar, dramatiska händelser och återvändsgränder”.
Hur det förslaget rimmar med kraven på icke-politisk historieskrivning framgår inte.

Länkar: Debattinlägget i DN, aftonbladet kultur
Bloggar (ett urval – det skrivs oerhört mycket om detta: Ting och tankar, kulturrevolution.se, robsten, det progressiva usa, henrik alexandersson, jacob dlouhý, svensson, claes krantz, klotband

Om annalenalod

Journalist och författare, specialiserad på politiskt våld och extremism, både på höger- och vänsterkanten, skriver även om bl a högerpopulism och terrorism.
Det här inlägget postades i kommunism, Levande historia. Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Levande historia i blåsväder igen

  1. z999 skriver:

    Läs på nedanstående länk om hedersmord i Jordanien-LänkI Sverige mördas c:a 30 kvinnor per år och det är aldrig så att hela familjer godkänner morden. Jordanien är ändå ett land som till viss del erkänner kvinnor som människor. Trots detta så får man verklighetsfrämmande kommentarer från diverse självgoda antirasister om att alla människor världen över är i stort sett likadana.

  2. z999 skriver:

    Anonym:”vad menar du kan förklara skillnaden mellan mellanöstern och norden z999?”Synsättet, kulturen, sättet att resonera när man försöker komma övverens. Synsättet på religionen, att mosken står över staten till skillnad från judendom och kristendom där kyrkan bara anses vara en del av samhället, en del som inte alla medborgare måste tillhöra. När dom fredsförhandlar så ingår ord som ”helig mark” och det tycks vara totalt omöjligt att ge lite avkall på prestigen. Fredsmedlare från västvärlden tycks sedan ha en liknande inställning som du har och tar inte arabernas åsikter riktigt på allvar utan tror att alla är som västerlänningar innerst inne.Jag tror även att inaveln på grund av alla kusinäktenskap påverkar mentaliteten. ”människor är i stort samma över hela jorden,” Om man är en väldigt ytlig människa så kan det ju tyckas så. För min del så är den numera främsta orsaken att jag reser utomlands att människor på olika platser är just olika. ”sådana som dig äcklar mig”Jag förstår det eftersom du har så snäva mallar hur människor får vara. Åk aldrig utanför Sverige är mitt tips, chocken över att träffa människor med väldigt olika åsikter än dig själv är överhängande.

  3. Anonymous skriver:

    vad menar du kan förklara skillnaden mellan mellanöstern och norden z999?människor är i stort samma över hela jorden, sådana som dig äcklar mig

  4. z999 skriver:

    Anonym (nån av er eller dig eller…):”Z999 kverulerar. Ingenting av det som han pådyvlar mig står i mitt inlägg.” Jag pådyvlar dig ingenting, det är frågetecken efter vilket betyder att det inte är påståenden utan att jag är osäker på vad du menar och tycker.”Redan Adrian Molin, Rudolf Kjellén och Sven Hedin kunde stava till geopolitik. För att inte tala om Karl Haushover och dennes son Albrecht.”Jag tror knappast att skillanden mellan mellanöstern och norden kan förklaras med geopolitik. Men geopolitik kan ju vara bekvämt om man vill blunda för vissa saker.

  5. z999 skriver:

    Tack Redundans.

  6. redundans skriver:

    Anna-lena:Amalthea-atentatet förtjänar onekligen att hamna i en hisorisk kontext. Daniel Suhunen skriver bra om atentatet på SSU Tvärdrags hemsida. http://www.tvardrag.se/index.php?te_id=131

  7. z999 skriver:

    OK, ni som tycker att det är så hemskt att försvara amaltheadådet. Händelsen inträffade 1908 och alltså inte i förra veckan som en del tycks tro. På den tiden var inte Sverige en demokrati, detta bortser de flesta från här antagligen därför att manlig rösträtt existerade. Men om man ser kvinnor som människor så var inte Sverige en demokrati förräns 1921. Vad som inträffade efter amaltheadådet var att det inte längre blev lika självklart att arbetgivare kunde dumpa lönerna i landet med låglönekonkurrens utifrån.Amalthedådet var bara _en_ händelse i en lång kamp där sämre gynnade socialgrupper slogs för ett mer humant samhälle.

  8. z999 skriver:

    Anonym:”du hittar ju på jättemycket så det blir svårt att bemöta något du säger,”Normalt sett brukat det vara tvärtom. Om någon bara hittar på en massa saker så brukar det vara rätt lätt att såga en sån person i en debatt.Det är ju själva grundorsaken till att antirasister vägrar ta debatten. ”förutom att du ger uttryck för en hemsk människosyn ”Syftar du på att jag anser att amaltheadådet var moraliskt berättigat? Eller syftar du på att jag anser att svensk/västerländsk kultur är överlägsen andra kulturer? Kultur syftar mest på synsättet här.

  9. z999 är en mycket frekvent debattör på den här bloggen. Många och långa inlägg. Han retar en del, även mig ibland. Jag har hittills inte belagt någon med munkavel eller stängt av någon som vill komma med synpunkter, och det har ni ju inte heller föreslagit att jag ska göra. Möjligen skulle jag väl kanske gå in och själv kommentera mer än jag orkar och gör, men ni gör det ju ofta rätt bra själva.

  10. Anonymous skriver:

    z999:du hittar ju på jättemycket så det blir svårt att bemöta något du säger, förutom att du ger uttryck för en hemsk människosyn och att din uppfattning kring kultur är konstig.

  11. Anonymous skriver:

    Z999 kverulerar. Ingenting av det som han pådyvlar mig står i mitt inlägg. Redan Adrian Molin, Rudolf Kjellén och Sven Hedin kunde stava till geopolitik. För att inte tala om Karl Haushover och dennes son Albrecht. Albrecht misstänktes – troligen med rätta – av nazipolisen för att förbereda någon form av förräderi och arresterades i december 1944.Z999 är en resonör. Detta är mitt bestämda intryck. Usch!

  12. z999 skriver:

    Anonym:”Sveriges historia har – mest tack vare tursamma omständigheter – under 1900-talet varit lyckosam. De klassmotsättningar som också fanns i Sverige har dessbättre ej medfört inbördeskrig.”Tursamma? Alltihop är bara en slump alltså? Placera unionsupplösningen 1905 mellan Sverige och Norge i mellanöstern istället och dom hade väl hållit på att kriga fortfarande.

  13. z999 skriver:

    A-L-L:”Kulturelitist!Intressant begrepp och helt nytt för mig.”Kul. Betydelsen är väl ganska lik ordet främlingsfientlig som betyder att man ser främmande kulturer som ett hot mot ens egen kultur. Elitist syftar på att man anser att det går att rangordna kulturer. Det syftar alltså på att man inte anser att alla kulturer är lika värda. SD har ju i sin offentliga linje att de anser alla kulturer vara lika värda, där skiljer jag mig alltså. Även ND har en väldigt hög förståelse för andra kulturer som inte jag har. Dom är ju emot USA’s krig i Irak och anser att irakierna ska ha rätt(?) att bo i en religiös diktatur som antagligen blir resultatet om USA lämnar Irak.

  14. Kulturelitist!Intressant begrepp och helt nytt för mig.

  15. z999 skriver:

    Anonym, kulturelitist tror jag är den rätta benämningen på mina åsikter om kultur. Jag anser alltså att den svenska kulturen är totalt överlägsen andra länders. Det anser även folk utanför Sverige som då väljer att flytta hit för att dra nytta av det.

  16. z999 skriver:

    Anonym:”du är någon sorts kulturrasist-variant av nazisternas strasserist antar jag?”:-)Det var en intelligent gissning faktiskt. Strasserist anser jag mig dock inte vara, Strasser sådde splittring i den nationalsocialistiska rörelsen genom att fokusera på något så ytligt och obeständigt som klasskillander. Och kulturrasist, antar att du menar kulturnationalist? Det är jag nog inte riktigt heller eftersom jag tror att rasskillnader mellan människor existerar i så hög grad att man skulle kunna dela upp mänskligheten i raser om man ville och ansåg att det var någon mening med det, i alla fall om man använder Linnés och Darwins vetenskapliga teorier. Angående raser så delar jag Martin Luther Kings förhoppning att raserna ska kunna leva i fred med varandra trots att våran världs gränser inte utgår från någon rasuppdelning.

  17. Anonymous skriver:

    z999: du är någon sorts kulturrasist-variant av nazisternas strasserist antar jag?

  18. z999 skriver:

    A-L-L:”Men inte glorifiera gärningsmännen. Som jag hoppas inte var avsikten.”Dom tog alltså ställning för en del viktiga principer som krävde att de använde det yttersta våldet (=döda en annan människa). Borgerligheten (och ”vänstern”) idag vill vrida klockan tillbaka och ge arbetsgivare i Sverige rätt att anställa folk från vilka länder de vill. Däremot tillåts inte arbetare att handla hur de vill från vilka länder de vill, då talas det om smuggling.Att arbetskraftsbrist uppstår inom vissa yrken är inget nytt och det beror på den kapitalistiska principen att om man inte betalar så får man inte någon som vill utföra arbetet.

  19. Anonymous skriver:

    Sveriges historia har – mest tack vare tursamma omständigheter – under 1900-talet varit lyckosam. De klassmotsättningar som också fanns i Sverige har dessbättre ej medfört inbördeskrig.Våra grannar Danmark, Norge och Finland drabbades däremot av ofärd. Det tyska anfallet mot Sovjet vid midsommartiden 1941 satte fart på motståndsrörelserna i exempelvis Danmark och Frankrike. Vad säger väl inte detta om ”motståndsmännens” ideologiska hemvist? Amaltea och Ådalen var enstaka politiska händelser utan morgondag. De kommunistiska politikerna och journalisterna hetsade 1931 halvhjärtat mot borgarna. Det blev ett lugubert kraxande, inte mer. Och visst stod vi på Tysklands sida i början av andra världskriget och på de allierades under det senare skedet. Redan vid årsskiftet 1942/43 svängde det rejält, väl sent tyckte väl många. Så går det emellertid till i politiken.Finland hoppade av från förbundet med Tyskland i september 1944 efter att ha förberett saken sedan våren. Finland klarade sig – i likhet med Grekland – undan såväl rysk ockupation som kommunism.Annat blev det i Estland. Lettland, Litauen. Polen, Tjeckoslovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Jugoslavien och Albanien. I dessa länder infördes det alltid lika odemokratiska kommunistiska systemet. Till många intellektuellas stora fröjd och belåtenhet.

  20. Det var väl egentligen det jag menade också, att även offren för attentatet mot Amalthea har en plats i historien, att de också var offer för omständigheter, arbetare som agerade utifrån sin livssituation. Sedan tycker jag man ska minnas attentatet, diskutera det och självklart ge det en plats i historien. Men inte glorifiera gärningsmännen. Som jag hoppas inte var avsikten.

  21. z999 skriver:

    Kenth:”Det är rätt magstarkt att kalla en strejk för krig. En fackförening kan aldrig vara en krigförande part – och på så sätt kunna åtnjuta någon sorts skydd under krigslagar.”Inget skydd under krigslagar? Det skulle betyda att militären gjorde rätt vid Ådalen 1931 när de sköt ner civilister i ett demonstrationståg? Eller i alla fall inte fel eftersom civilisterna i demonstrationståget inte skyddas av krigslagar som gäller civila? Facket på den tiden var en kamporganisation jämfört med dagens mesproppar. På den tiden var facket till för medlemmarna.”De tre attentatsmännen var för övrigt inte ens hamnarbetare. De deltog inte i konflikten.Terrorattentatet var ett utslag av ”solidaritet”.”Dom ställde upp för att få en arbetsmarknad där arbetsgivaren inte ska äga rätt att hålla lönerna nere genom att hämta arbetskraft utifrån. Det var alltså solidariskt gentemot majoriteten av svenska folket. ”Mördare kan aldrig vara hjältar – annat än för extremister med en vidrig syn på människovärdet.”Jag anser att mördare gott och väl kan vara hjältar, som dom som befriade Europa under andra världskriget. ”Det första den socialdemokratiska regeringen gjorde när de fick makten 1917 var att frige mördarna. Det är talande.”Ja, med tanke på den enormt orättvisa situationen som rådde i Sverige då så var det en av de bästa sakerna som sossarna har gjort.

  22. Anonymous skriver:

    z999: Extremist som extremist. Bra att du framhåller att era synsätt på demokrati och människorvärde ligger i närheten av varandra – vänster som höger.Det är rätt magstarkt att kalla en strejk för krig. En fackförening kan aldrig vara en krigförande part – och på så sätt kunna åtnjuta någon sorts skydd under krigslagar.De tre attentatsmännen var för övrigt inte ens hamnarbetare. De deltog inte i konflikten.Terrorattentatet var ett utslag av ”solidaritet”.Moraliskt rätt? Vidrigt.Mördare kan aldrig vara hjältar – annat än för extremister med en vidrig syn på människovärdet.Det första den socialdemokratiska regeringen gjorde när de fick makten 1917 var att frige mördarna. Det är talande./Kent Pehrson

  23. z999 skriver:

    Anonym:”Alla dessa krigsfrivilliga var marxister och hatade oss alla. Riv monumentet och det genast! El Mano är en skamfläck. Skäms, Stockholms stad!”Visserligen stred dom mot den kommande militärdiktaturen med Franco i spetsen, men annars kan jag hålla med dig eftersom sidan de valt inte var någon god sida.

  24. z999 skriver:

    Kenth:”Din kommentar stärker min tes.”OK.”Det är vedervärdigt att det än i dag finns personer som tycker att strejbryteri bör beläggas med dödsstraff. Dessutom utförda av enskilda personer.”Idag är inte igår. Vad jag menar är att det kan vara rätt att spränga en båt med strejkbrytare under vissa förhållanden, men inte i dagens Sverige. På den tiden det gjordes så var det moraliskt rätt enligt mig. Ungefär som att det är rätt att döda en människa i krigstid men inte i fredstid.”De antidemokratiska krafterna frodas uppenbarligen i vänstersekterna.”Men för f–n! Jag tillhör extremhögern.”De mördade fattiga engelska arbetarnas familjer skulle nog ha svårt att ta till sig din människofientliga syn.”Jag skulle kunna motivera den för dom.”Dina hjältar var terrorister och simpla mördare. Det är skamligt att de släpptes fria.”Dom var hjältar i ett land som inte var demokratiskt, kvinnlig rösträtt fanns till exempel inte och ändå resonerar du som om det var i Sverige då som idag.”Som tur är skulle de aldrig fått gå fria i dag. Demokratin har stärkts.”Idag, ja, under helt andra förhållanden. Visserligen så vill nuvarande regering köra över folket igen med att tillåta arbetsgivare att utsätta arbetare för låglönekonkurrens genom att tillåta arbetsgivare att anställa folk utanför Sverige. Men vi har demokrati och det finns demokratiska sätt att protestera mot det.”Märkligt för övrigt att jag inte får posta under eget namn. Jag har ingen registrerad identitet – men man ska ju kunna posta med ”Namn/URL”…/Kent Pehrson (ja, så heter jag)”Jättebra i alla fall att du skriver under inläggen med ett namn så man kan skilja ut dina inlägg från andra anonyma som inte alls har dina åsikter.

  25. Anonymous skriver:

    Det är redan en stor skam för Stockholm att det finns ett monument,kallat El Mano, över de ca 550 svenskar som var frivilliga på regeringssidan i Spanska inbördeskriget. Alla dessa krigsfrivilliga var marxister och hatade oss alla. Riv monumentet och det genast! El Mano är en skamfläck. Skäms, Stockholms stad!

  26. Anonymous skriver:

    Kent: det är knappast liberaler som blivit offer för politiska mord eller politisk polisrepression osv i sverige, så du kan ju skriva ditt eget namn bäst du vill 🙂

  27. Anonymous skriver:

    anna-lena:metapedia är för övrigt nazisternas egen version av wikipedia, där de kan förvränga historien bäst de känner för.och amalthea-dådet skedde i en tid när vi hade dödsstraff och totalt saknade demokrati. så visst har demokratin stärkts sedan dess, men det var ju knappast högerns förtjänst att demokrati infördes eller fick folklig förankring ^^

  28. Anonymous skriver:

    z999: Din kommentar stärker min tes.Det är vedervärdigt att det än i dag finns personer som tycker att strejbryteri bör beläggas med dödsstraff. Dessutom utförda av enskilda personer.De antidemokratiska krafterna frodas uppenbarligen i vänstersekterna.De mördade fattiga engelska arbetarnas familjer skulle nog ha svårt att ta till sig din människofientliga syn.Dina hjältar var terrorister och simpla mördare. Det är skamligt att de släpptes fria.Som tur är skulle de aldrig fått gå fria i dag. Demokratin har stärkts.Märkligt för övrigt att jag inte får posta under eget namn. Jag har ingen registrerad identitet – men man ska ju kunna posta med ”Namn/URL”…/Kent Pehrson (ja, så heter jag)

  29. z999 skriver:

    Anonym:”En skamfläck i den svenska rättshistorien. Tydligen kan man rättfärdiga terrorattacker med att offren var strejbrytare.”Ja, i det fallet så kan man verkligen det. Attentatet var i högsta grad berättigat. När dom engelska strejkbrytarna fick sitt erbjudande så visste de exakt vad det handlade om. Att komma till ett land på det sättet som dom gjorde är en krigshandling och jag hyllar de modiga hjältarna som avstyrde det hela, det var förmodligen inget lätt beslut.

  30. Anonymous skriver:

    Anna-Lena: Nej, du verkar inte verka hänga med :-)Att de inte nämner offren säger en del eftersom jag menar att artikelförfattarna ville högtidlighålla den fackliga kampen – snarare än att minnas dödsoffren för attentatet.Det framgår tydligt i deras debattext vilken syn de har på attentatet och hur de vill ”sätt in det i ett historiskt sammanhang”.Det vore rimligt att de nämnde offren och istället föreslog ett minnesmärke över de döda och skadade fattiga engelska arbetarna.När du skriver att strejbryteri inte är rätt är det också att inte sätta in saker i sitt historiska sammanhang. De var fattiga enegelska arbetare som såg en chans att föda sina familjer. De var inga monster som förtjänade att dö i ett sprängattentat.Det var två av de tre attentatsmännen som fick dödsstrafff. De verkställdes dock aldrig. Efter protester från facket släpptes de ett antal år senare helt fria.En skamfläck i den svenska rättshistorien. Tydligen kan man rättfärdiga terrorattacker med att offren var strejbrytare.Är jag tydligare nu?

  31. Hänger inte med: Vad skulle det säga att de inte nämner offren? Vore inte det rimligt att de hade gjort det, om det nu bara handlar om ”att placera händelsen i sitt historiska sammanhang”? Offren är väl också en del av historien. Vem vet vilka omständigheter som gjorde dem till strejkbrytare vilket självklart är fel. Men inte något som man normalt belägger med dödsstraff.

  32. Anonymous skriver:

    Anders Emretsson: Om man läser hela debattexten i Sydsvenskan går det inte att missta sig på vad det är artikelförfattarna vill högtidlighålla genom det föreslagna minnesmärket.Faktumet att offren för terrorattentatet överhuvudtaget inte nämns i deras text säger också en del.

  33. Jag får nog passa och hoppas någon annan läser detta som vet.Annars har jag själv några gånger använt mig av http://www.expertsvar.nu när jag behöver veta vem som kan ett visst ämne. De brukar kunna svara vem som forskar i ett visst ämne i Sverige.

  34. Anonymous skriver:

    Anna-Lena eller någon annan forskare som besöker denna blogg skulle jag vilja ställa en fråga. Pågår det nu något forskningsprojekt som syftar till att belysa den ideologiproduktion som just nu sker i Sverige och hämtar sin näring ur den tyska radikalkonservatismen. Även band till något som kallas den (franska) nya högern tycks det finnas. http://sv.metapedia.org/wiki/Alain_de_Benoisthttp://sv.metapedia.org/wiki/GRECEhttp://sv.metapedia.org/wiki/New_Culture%2C_New_Right:_Anti-Liberalism_in_Postmodern_Europe

  35. Jag bara citerade politikerbloggen, hoppas du har rätt i din beskrivning. Men det är nog lätt att missförstå detta, det är inte heller direkt första gången som Amaltheamännens gärningar beskrivs på ett någorlunda positivt sätt, Anton Nilsson blev ju närmast en arbetarhjälte i mångas ögon ju längre han levde, så vitt jag vet utan att någonsin ta avstånd från attentatet.

  36. Anders Emretsson skriver:

    Ordet ”högtidlighålla” om monumentet över Amaltheaattentatet leder fel. Det som föreslogs var att ”att placera händelsen i sitt historiska sammanhang, och utmärka platsen med ett minnesmärke. Attentatet genomfördes av människor som i desperation tog till handlingar som de under andra omständigheter inte skulle utföra.Att lyfta fram händelsen idag är inte detsamma som att försvara våldet som politisk metod. Snarare skall vi påminnas om att vägen till fackliga rättigheter, allmän rösträtt och parlamentarisk demokrati var fylld av motsättningar, dramatiska händelser och återvändsgränder.”

  37. ArchAsa skriver:

    Även om det alltid är lätt att gnälla i egen sak, så håller jag med om att det är besvärande att det ska vara så svårt för universitet att få pengar till forskning både på doktorand- och post-doc-nivå, samtidigt som tiotals miljoner uppenbarligen kan åsidosättas för statens favorit-projekt för stunden. FFLHs budget motsvarar ungefär 40 doktorandtjänster eller 25 forskartjänster under en 5-årsperiod. Måste regerningen verkligen detaljstyra historieforskningen? Och om det behövs bättre undervisningsmaterial till skolorna, så kanske pengarna borde överlåtas till lärarhögskolornas läroboksutveckling.

Kommentarer granskas, skriv gärna kort och håll dig till ämnet!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s