Niklas Svensson skriver i gårdagens Expressen om relationen mellan politiker och politiska journalister. Hur han fått tips hela tiden, saker som folk velat att han ska skriva om. Ofta färdig research att använda.
Det här att på olika sätt försöka sätta käppar i hjulet för de andra partierna är urgammalt. Starten på gamla underrättelseorganisationen IB var egentligen sossarnas vilja att hålla koll på kommunisterna. Officiellt för att bedriva debatt. Inofficiellt handlade det om att samla mer eller mindre smickrande fakta om motståndaren för att kunna mobilisera moteld. Av politiska skäl, för att man såg kommunisterna som ett hot mot demokratin. Men ser inte alltid politiska partier sina motståndare som ett hot, och deras politik som mer eller mindre farlig för Sverige? Med kommunismen var det förstås lite speciellt, med banden till Kreml etc. Här fanns ju inte bara inrikespolitiska skäl.
Alla partier har förmodligen en mer eller midre öppen granskning av varandra och försöker hitta blottor och svaga punkter att utnyttja. En del av detta får anses rimligt, att samla information om motståndarna generellt är väl inte fel. Men mediatrycket och ett allt snabbare tempo lockar till övertramp, och när enstaka medarbetare förivrar sig ska det inte hoppas på stöd uppifrån. Det är väl vad Jodenius insåg, sent om sider. Den partikultur som gör sådant här möjligt är ingenting som man vill debattera offentligt.