Varför man ska ta debatten? Det är en kommentar jag fått på mitt förra inlägg. Ja, för att det vore odemokratiskt att inte göra det. Jag tycker inte man ska debattera med rent kriminella grupper, grupper som kränker allt och alla. Men sd säger inte något som är så väsensskilt från andra partier. Det man framför allt kan skylla partiet för är att de är så totalt insnöade på en enda fråga att de ö h t inte kan debattera något annat (det var väl rätt tydligt i gårdagens debatt). Samt att partiet förenklar och hårdrar på populistpartiers vis. Dessutom har sd stöd av flera procent av väljarkåren. Då är det dags att ta debatt.
Sd ger enkla lösningar på svåra problem, har jag tidigare hävdat. Eller oftast, om man ska vara korrekt, knappast några lösningar alls. Att inte ta emot några invandrare, eller mycket färre, vore totalt orealistiskt. Människor kommer hit, legalt eller illegalt, vare sig vi vill det eller inte. Det är en mänsklig rättighet att fly.
Det betyder inte att jag inte tycker att sd emellanåt är farligt nära (eller rentav över)gränsen för att kallas rasister. Sd vill att Sveriges etniska sammansättning inte ska förändras. Hur skulle man kunna kontrollera det, ska vi registrera folk efter etnicitet – hur rasistiskt vore inte det? Världen förändras, globaliseringen gör oss alla mer och mer till världsmedborgare. Miljön känner ingen gränser (vatten, luft, djurliv), företagen opererar på en världsmarknad, vi blir totalt chanslösa om vi inte också agerar tillsammans över gränserna.
Jag har däremot trott att sd faktiskt skrotat idén om att vi inte ska få adoptera utomeuropeiska barn. Men när Mona Sahlin inte bare en utan 2 gånger tog upp detta protesterade inte Jimmie Åkesson så jag utgår från att frågan är åter på dagordningen. Sådant tycker jag man ska konfrontera sd med. Lennart Ekdahl och Mona Sahlin kunde ha gått betydligt hårdare åt Åkesson. Men det kommer väl fler debatter.







