Stenkastning mot sverigedemokraternas ledare

Trots all uppmärksamhet kring sd för tillfället tycks de flesta medier har missat att sd-ledaren Jimmie Åkesson blev attackerad i samband med en utbildningsdag som sd anordnade i Tomelilla i lördags. Enligt polisanmälan ska en ung man i munkjacka med uppdragen huva ha kastat en knytnävsstor sten mot hans huvud, enligt en artikel i Kvällsposten som Z999, regelbunden besökare på denna blogg, uppmärksammat mig på. Det luktar AFA lång väg, tycker Z999 och jag kan inte annat än hålla med.
Jag fick en fråga när jag föreläste i går för en kurs för poliser om hur AFA:s strategi förändras av att sd har framgångar och att partierna börjar ta debatten. Inte alls verkar det, att döma av det här attentatet. Samtidigt har jag förstått att de finns delar av AFA som tycker att våldet tagit över på bekostnad av ideologin och som söker en nya väg och försöker diskutera detta. Så jag antar att bilden inte är enhetlig.

Publicerat i AFA, Jimmie Åkesson, sd, Sverigedemokraterna | 6 kommentarer

Jag känner ingen entusiasm över Jan Björklund

Nu säger Lars Leijonborg att han inte ställer upp för omval. Väntat. Det har sagts länge. Partiets kräftgång neråt har fortsatt.
Men ändå: Det är nästan så jag börjar tänka att det hade varit bättre att han stannat. Om alternativet är Jan Björklund. Skolminister. F d militär. Principer, ordning och reda och ganska lite av den toleranta liberalism som jag trots allt tycker att folkpartiet i sina bästa stunder står för. Jan Björklunds människosyn är något annat. Se bara på det han vill göra med skolan. Om det är en bild av vad han vill göra med resten av Sverige har jag ingenting emot att kräftgången neråt fortsätter för folkpartiet.

Publicerat i folkpartiet, Jan Björklund, Lars Leijonborg, skolpolitik | 22 kommentarer

Skandal att inte sd fått en lokal till sitt årsmöte


Det är en skandal att inte sverigedemokraterna hittat en lokal för sitt årsmöte. Lite pikant också att de inte ens får hyra i Danmark, men antar att inte alla möjligheter uttömts där. Men om vi håller oss till Sverige: Många är tveksamma till sd. Men den verkliga anledningen till att lokalhyrarna tvekar är förmodligen att de är rädda för attentat och bråk av olika slag. Med all rätt.

Sd:s möten slutar ofta med att AFA och liknande grupper slår sönder fönsterrutor, vandaliserar bilar som står utanför (som vid sd:s nationaldagsfirande i Rottne i juni 2006, se bilden) och ibland t o m misshandlar folk som är på väg dit. Så har det varit i många år, även om medierna tidigare inte uppmärksammat detta.

Det är en demokratisk rättighet att hålla politiska möten. Men taktiken är dessutom totalt fel om man är ute efter att krympa sd. Resultatet blir att sd får mer uppmärksamhet och får ännu större möjligheter att bli martyrer. En del sd:are mår förstås dåligt av attentaten, och potentiella medlemmar kan tveka att gå med av rädsla för hot och trakasserier. Men överlag tjänar sd på attackerna. Det tycker jag AFA och liknande grupper borde begrunda och lägga om strategi.

Publicerat i AFA, årsmöte, sd, Sverigedemokraterna | 17 kommentarer