Kul om kulturella möten


Plöjer just nu en av de roligaste och intressantaste böcker som jag läst på länge: ”Kreol” av Gunnar Harding. En gammal klassiker som uppdaterades och som finns i pocket. Läs den!
Harding berättar om ett antal människoöden i södra USA med början redan under 1700-talet. Det här är historien om jazzens födelse, om voodookulturen med Marie Laveau. Men mest av allt om hur vitalt och spännande det kan bli när olika kulturer möts och bryts mot varandra. De afrikanska arvet, det västindiska, det spanska, franska etc. Borde läsas av alla som tror att utveckling är att vi stänger in oss och bara umgås med andra som är likadana som oss själva.
Dessutom rejält underhållande om man gillar goda historier. Vissa av berättelserna är fullkomligt sanslösa. Som den om Buddy Bolden, världshistoriens förste jazztrumpetare som slutade på mentalsjukhus, eller den om författaren Lafcadio Hearn som skulle dokumentera sin samtid på jazzställen, bordeller och andra tillhåll men ofta hamnade rätt snett i sina analyser.

Publicerat i Gunnar Harding, jazz, Kreol, Louisiana, Marie Laveau, New Orleans | 3 kommentarer

Tunt med folk på vänsterns 1 maj-tåg


Kort läges-rapport från dagens 1 maj-firande i Stockholm. Som vanligt prome-nerade jag runt och tittade på flera demonstrationer:
Vänsterpartiet – kändes glesare än vanligt på Medborgarplatsen. Che Guevara-tröjor och Palestinasjalar till salu, få vanliga i vården och barnfamiljer och liknande jämfört med rekordåren då vänsterpartitåget var större än sossarnas. En bild av ett parti som smalnat av sedan Schymantiden och blivit mer sekteristiskt.

Tunt med folk på syndikalisternas demonstration – åtminstone när den kom fram till Östermalmstorg (! – förr höll de alltid till i Gamla stan). Många var äldre, enligt de jag talade med (hann aldrig fram själv). Vet inte hur man ska tolka det. R-arna var inte heller så många på Sergels torg, men det var väl mer väntat.

Sossarnas tåg – troligen lite fler än förra året och verkade som medelåldern sjunkit något. Men det var ändå ganska gott om plats på Norra Bantorget. Stefan Sundström sjöng och sålde en skiva för 20 kronor som han gett ut tillsammans med LO. Hade kanske trott att Mona Sahlin-effekten räckt lite längre, att fler skulle gå ut på gator och torg 1 maj. Men folk satsade nog på långhelg på landet.

Trots karuseller och hoppborg blir det aldrig folkfest. Carin Jämtin och Wanja Lundby Wedin drog ändå ner en hel del applåder (särskilt när de kritiserade Alliansen). Noterade att både Expo och Kommittén mot Antisemitism hade egna stånd på Norra Bantorget. Hur man nu ska tolka det.
Foto: Per Wikström

Publicerat i 1 maj, Carin Jämtin, Louisiana, Socialdemokraterna, syndikalisterna, Wanja Lundby Wedin | 26 kommentarer

Växande islamofobi i Nederländerna

Gårdagens Världen i fokus i TV 8 innehöll en intervju med författaren Ian Buruma om situationen i Nederländerna med islamofobi och rasism. Han berättade att människor säger åt honom:
”Förr, före 11 september 2001 (World Trade Center-attentatet, kallades jag turk eller marockan, fast jag bott här hela mitt liv. Nu kallas jag muslim.”
Burumas bok ”Murder in Amsterdam” är en klok berättelse om ett samhälle i kris, där de som trodde på mångkulturen och var alltför blinda för de problem som fanns idag gått alldeles för långt i sina försök att förklara alla problem med att det handlar om militant islam. Även vänstermänniskor som förr var anhängare av ett annat synsätt är idag ofta väldigt islamofoba.
De går alldeles för långt åt andra hållet, menade Buruma. Klart det finns problem med en stor minoritet i ett samhälle som inte får plats, som aldrig släpps in. Klart att det inte är enkelt att få människor med olika bakgrund att förenas. Men svaret är inte att svartmåla och hårdra.
Buruma talade om hur integrationen paradoxalt nog är lättare i USA där människor inte har något skyddsnät än i Europa där man av missriktad välvilja försöker ta hand om vuxna människor och beröver dem deras initiativförmåga.

Publicerat i Ian Buruma, islam, islamofobi, muslimer, Nederländerna | 15 kommentarer