
Den svenska självöverskattningen firar nya triumfer i schlagersammanhang. Dåliga förlorare, det är vad vi är. Nu har östeuropa tagit över tävlingen, och genast muttras det om att vi ska lämna tävlingen. Men var det inte Finland som vann sist – öster om Sverige, visst, men Östeuropa? Året innan var det väl Grekland som vann, om jag inte minns helt fel. Klart vi grannröstar. Det gör alla, vi fick nästan alla våra poäng av Norden. En hel del poäng faktiskt. Gästarbetarna i Tyskland röstar alltid på Turkiet, och att Sverige alltid skickat många poäng till Balkan beror förmodligen delvis på många invandrare från de länderna. Så kompisröstandet kan se lite olika ut.
En klar fördel vore förstås om vi också delat upp oss så att Skåne, Götaland och Lappland kunde rösta på varandra. Och om dom där andra nu gillar varandra varför ska dom vara så många olika länder? (Obs skämt)
Förr var det väst som styrde. Det gick inget vidare för Sverige då heller, det var England, Frankrike och andra större länder som dominerade. Nu kommer de sist.
Sverige har aldrig varit alltings mittpunkt. Men det kan väl vara kul att vara med ändå. Jag tittar ändå, oftare nu än förr. Jag tycker det är jättekul att fattiga länder som folk knappt vet namnet på deltar på samma villkor och förmår visa upp bidrag som folk röstar på. Man blir nyfiken på gaybarerna i Kiev efter att ha sett Ukrainas bidrag (bilden föreställar artisten i en annan flippad mundering), och vem visste att det fanns häftig techno i Georgien. Dessutom kommer turkdisco som alltid hamnade sist förr i tiden numera rätt högt upp, ibland t o m överst. (Alla bidragen finns här för den som vill lyssna och titta igen.)
Så småningom lär vi få med Nordafrika som också är med i samma TV-union. Då blir det häftig rai-musik och liknande. Rent musikaliskt har tävlingen bara blivit bättre och bättre (och även bottennappen har blivit mer underhållande och oväntade än förr).
Sök på denna hemsida
-
RIA - VÅR FÖRSTA TV-KÄNDIS
-
SD:S HISTORIA
-

-
IB-AFFÄREN 50 ÅR
-

-
SVERIGES FÖRSTE NAZISTLEDARE
-
PORTRÄTT AV SEX TERRORISTER
-

-
OM DEN SEXUELLA FRIGÖRELSEN

- Follow Anna-Lena Lodenius on WordPress.com
-
Anlita mig som moderator!
-
Mina senaste blogginlägg
- Kom till Rådmansö bokmässa i sommar
- Från blåkullajazz till kycklingpolka
- SD är och förblir männens parti
- Underhållning i juletid
- TV-serie om SD:s historia
- Mycket prat om Ria Wägner
- Träffa mig på Bokmässan
- 30 händelser som formade Sverige
- Samtal om min bok om Ria Wägner i Snedtänkt
- Välkomna till Rådmansö bokmässa i sommar
Mest populära sidorna
- Det finns en definition av begreppet högerpopulism
- Frigjorda tider
- SVT gör sig till redskap för främlingsfientlighet
- Sven-Olle Olsson i salig åminnelse
- Granskning av SDs syn på välfärd och feminism
- Klassiker: Högerbesök i nazistklubben
- Fånetiska textövningar med Jokkmokks Jokke
- Högerns pluggskola under luppen
- Tänk om ondskan ser ut som Kate Winslet
- Titanic ur ett Nazi-tyskt perspektiv
Arkiv


-


