Svensk självöverskattning i schlagerfestivalen


Den svenska självöverskattningen firar nya triumfer i schlagersammanhang. Dåliga förlorare, det är vad vi är. Nu har östeuropa tagit över tävlingen, och genast muttras det om att vi ska lämna tävlingen. Men var det inte Finland som vann sist – öster om Sverige, visst, men Östeuropa? Året innan var det väl Grekland som vann, om jag inte minns helt fel. Klart vi grannröstar. Det gör alla, vi fick nästan alla våra poäng av Norden. En hel del poäng faktiskt. Gästarbetarna i Tyskland röstar alltid på Turkiet, och att Sverige alltid skickat många poäng till Balkan beror förmodligen delvis på många invandrare från de länderna. Så kompisröstandet kan se lite olika ut.
En klar fördel vore förstås om vi också delat upp oss så att Skåne, Götaland och Lappland kunde rösta på varandra. Och om dom där andra nu gillar varandra varför ska dom vara så många olika länder? (Obs skämt)
Förr var det väst som styrde. Det gick inget vidare för Sverige då heller, det var England, Frankrike och andra större länder som dominerade. Nu kommer de sist.
Sverige har aldrig varit alltings mittpunkt. Men det kan väl vara kul att vara med ändå. Jag tittar ändå, oftare nu än förr. Jag tycker det är jättekul att fattiga länder som folk knappt vet namnet på deltar på samma villkor och förmår visa upp bidrag som folk röstar på. Man blir nyfiken på gaybarerna i Kiev efter att ha sett Ukrainas bidrag (bilden föreställar artisten i en annan flippad mundering), och vem visste att det fanns häftig techno i Georgien. Dessutom kommer turkdisco som alltid hamnade sist förr i tiden numera rätt högt upp, ibland t o m överst. (Alla bidragen finns här för den som vill lyssna och titta igen.)
Så småningom lär vi få med Nordafrika som också är med i samma TV-union. Då blir det häftig rai-musik och liknande. Rent musikaliskt har tävlingen bara blivit bättre och bättre (och även bottennappen har blivit mer underhållande och oväntade än förr).

Publicerat i schlagerfestivalen, Ukraina | 6 kommentarer

Migrationsdomstolen en bra skola för sd

Lyssnade på P1 Morgon i morse som hade ett inslag om Migrationsdomstolarna som funnits i ungefär ett år. Redan i inledningen talar en relativt ödmjukt sverigedemokrat som sitter i den skånska domstolen. Fallen är inte alls så solklara som han har trott. Det finns ”ondska” som han säger i världen, han verkar förstå att denna ”ondska” får människor att vilja fly. Att många av de som kommer faktiskt har goda skäl.

Det är nästan så man önskar sig fler nämndemän i dessa domstolar från just sverigedemokraterna. Här kan de lära sig något om saker som de har mycket fördomar kring. Å andra sidan vore det ju synd om de fick chans att driva ömmande flyktingfall i en negativ riktning. Men jag tror uppriktigt sagt inte de har så stora möjligheter, i domstolarna är det att följa lagarna som gäller. Det verkade sd-aren också ha fattat – vilket gladde mig.

Publicerat i migration, migrationsdomstolen, sd, Sverigedemokraterna | 6 kommentarer

Göran Persson säljer ut politiken

Trodde inte jag hade några förväntningar som kunde grusas vad gäller Göran Persson. Men lobbyist på pr-byrån JKL???!!! Ett aprilskämt, föreslår Göran Greider som verkar ligga lite efter i kalendern. När Björn Rosengren gick över till näringslivet fick han med rätta kritik. Men en f d socialdemokratisk statsminister kan inte, borde inte, agera såhär. Det är att sänka allting som socialdemokratin säger sig stå för. Att sälja sin kunskap från politiken till näringslivet. Det är så lågt att man skäms å hans vägnar.

Publicerat i Björn Rosengren, Göran Persson, JKL, Socialdemokraterna | 8 kommentarer