
Så blev då äntligen sd:s riksårsmöte av i helgen. Det har varit förhållandevis mycket medierapportering, men rätt lite substans. Lite klagomål på toppstyrning, lite insinuationer om att Jimmie Åkesson (som omvaldes till ordförande) kom i bil när de andra åkte buss etc. Men mötet verkar inte heller ha handlat särskilt mycket om ideologiska diskussioner.
Veteranen Johan Rinderheim lade ett förslag där han ville belägga partikamrater med munkavel i utrikespolitiska frågor. Men det röstades ner. Man kan i någon mån förstå honom, folk i partiet verkar dåligt bevandrade i mycket. Och medierna är snabba med att hitta just de där kommentarerna som får en att verkligen undra över sd som en kommande komet i svensk politik (om de nu inte redan är det).
Själv fäste jag mig vid en Kjell-Åke Stoneblaster (!), bergsprängare från Växjö, som i ett radioinslag hävdade att vi väl knappast blir arboriginals bara för att vi flyttar till Australien. Som om det skulle vara nödvändigt. De allra flesta i Australien är väl dessutom ättlingar till britter som flyttade dit. Med det resonemanget är det väl bara samerna som har någon egentlig rätt att vistas i det här landet.
(En pikant detalj är att man på nationaldemokraternas hemsida hittar en text från 2002 där Kjell-Åke Stoneblaster uppges vara en kontaktperson för och tidigare ordförande i syndikalistiska Värends LS som av misstag tagits upp som som kandidat på Sverigedemokraternas kommunlista i Storuman – alltså bra många mil från där han bor. Skumt.)








