AFA i fint sällskap

Har just fått en ny antologi från Atlas om nazism i min hand som kort och gott fått namnet ”Brunt”. Det är delvis det ”vanliga gänget” i sådana här sammanhang. Mattias Gardell och Heléne Lööw är väl de mest namnkunniga. Har inte hunnit läsa den från pärm till pärm, men reagerar omedelbart över några saker:

Ett helt kapitel har författats av AFA dokumentation. Okommenterat, i stort sett. Det står något vagt i förordet om att för att få viss information har man valt att gå till aktivistmiljön eftersom det är där den finns.

Jag antar att de övriga författarna gett sitt godkännande. Liksom LO idédebatt som bidragit med 10 000 till tryckningen. Liksom förlaget Atlas som gett ut den. Jag antar att orsaken är att bokens ena redaktör själv har rötter i de här kretsarna.
Men jag kan ändå inte låta bli att förundras. Det hände något kring Göteborgskravallerna 2001 när hela etablissemanget (kändes det som) tog avstånd från våldsvänstern. Det är klart att det gått några år sedan dess, men AFA har knappast ändrat sig. Att man väljer att släppa in AFA i den här typen av sammanhang måste anses klart anmärkningsvärt.

Publicerat i AFA, Brunt, nazism | 77 kommentarer

Grattis Byggnads!


För övrigt måste jag säga grattis till Byggnads som vunnit en första delseger i eftermälet efter Vaxholmskonflikten. Antar att majoriteten av de som läser detta är färgade av arbetsgivarsidans massiva propaganda i frågan. Korrekt information finns, för den som är intresserad. T ex en bok av Ingvar Persson på Aftonbladet som också skrivit ett kapitel som bl a handlar om detta i den nya upplagan av Global Respekt, (en bok som jag var redaktör för, obs kapitlet finns bara i senaste upplagan från 2006). Det lettiska företaget hade varit här förr, de visste mycket väl vad som gällde. Det här handlar inte om lettiska byggnadsarbetare. Det handlar inte om individens frihet, om enskilda företagares rätt att slippa facket om de har lust. Det handlar om att knäcka den svenska modellen och kollektivavtalet, för att försvaga anställdas rättigheter på arbetsmarknaden. Tro inte annat. EU-domstolens utslag kommer senare i vår.

Publicerat i Byggnads, kollektivavtal, Vaxholm | 1 kommentar

Palmepriset till de krigsdrabbade i Darfur

Igår delades Palmepriset ut. Jag sitter i styrelsen, och får väl anses vara medskyldig till vilka som får det. I år går det till Kofi Annan och Mossaad Mohamed Ali. FN:s förre generalsekreterare behöver väl ingen närmare presentation. Priset får han framför allt för att han med stor integritet och personligt mod försvarat en FN-linje där utveckling och fattigdomsbekämpning blir ett redskap för fred och gemensam säkerhet (vilket formulerades bl a i Milleniedeklarationen).

Mossaad Mohamed Ali är ett mer okänt val, men ett val som jag personligen känner extra starkt för(med all respekt för Kofi Annan). Han är koordinator för ett center som arbetar med rättshjälp och olika stödinsatser bl a för människor som utsatts för våld och tortyr i södra Darfur i Sudan. Mossaad är en orädd kritiker och en försvarare av mänskliga rättigheter, och det center som han förestår har agerat för otaliga människor som drabbats av kriget. Hans kalender under dagarna i Stockholm har varit fulltecknade och han har ställt upp på allt, ivrig att berätta om vad som händer i hans land som så få har någon riktig information om.

Publicerat i Darfur, Kofi Anan, Palmepriset | Lämna en kommentar