Integrationsbarometer ger missvisande svar

sSom man ropar får man svar, brukar det ju heta. Idag presenterar Integrationsverket en barometer över svenskars attityder (läs mer på DN Debatt). Av allt att döma är den lika missvisande som sådana här undersökningar brukar vara. Ger man människor en möjlighet att hålla med om på förhand formulerade teser är det fler som svarar ja, jämfört med när de själva får formulera vad de tycker.

Ett uppenbart problem är att invandrarbegreppet används för det man inte gillar, mest uppenbart i sportvärlden där framgång kan göra människor till svenskar på en sekund. När någon agerar positivt ses det som att personen blivit ”försvenskad”, självklart är vi alltid bäst och alla andra sämst. Det är den gamla heimat-tanken som spökar, det onda kommer alltid utifrån, aldrig inifrån oss själva.

Att fler vill rösta på främlingsfientliga partier idag betyder väl mest att de främlingsfientliga partierna, mest sd, skärpt till sig och blivit ett alternativ. Det kan ha varit lika många som tyckte såhär förr, men då fanns egentligen ingenting att rösta på.

Jag debatterar detta med José Alberto Dias i SVT:s morgonprogram i morgon strax efter 7.
(Det går att se programmet efteråt på SVT:s hemsida, klicka på ”Gomorron Sveriges sändningar senaste veckan” och välj dag. Integrationsbarometern finns att ladda ner här.)

Publicerat i integration, integrationsverket | 9 kommentarer

Absurt säkerhetspådrag inför G8-mötet

Flygblad som cirkulerar i radikala autonoma grupper i Tyskland erinrar om RAF och 70-talets vänsterterrorister, menar säkerhetsansvariga inför G8-mötet i Tyskland. Förberedelserna inför mötet har tagit 2 år och antagit fullständigt absurda proportioner. Hela polispådraget kostar totalt nästan 1 miljard kronor.

”G8-mötet håller på att förvandlas till en säkerhetsfanatikernas uppvisning”, skriver Financial Times Deutschland.

Är inte detta bevis så gott som något på att våldet sällan för något gott med sig, utan tvärtom bara förvärrar situationen. Någon som tror att våldet (som ju bara utgör en liten del av protesterna) gjort G8-cheferna mer benägna att lyssna på kritiska röster? Det är svårt att se var det ska sluta. Med ännu mer säkerhetspådrag, ännu grövre våld, ännu mer spektakulära aktioner, ännu fler slutna möten på hemliga platser som ingen ens vet om?

Publicerat i autonoma rörelsen, G8, RAF, terrorism | 9 kommentarer

Moderat politik kan köpas för pengar

TV 4 avslöjar i kväll att moderaterna har tagit emot över 30 miljoner i förra valrörelsen genom sin insamlingsorganisation Tornet. Vilka som stött partiet vill moderaterna inte säga. Och gömmer sig bakom att vi har valhemlighet i landet.

Stödet från näringslivet till moderaterna är en gammal historia som jag forskat kring i flera tidigare val. Förr tog man in pengar via bolaget Celeritas, dotterbolag till Arvid Lindman AB, som bl a sålde väldigt dyra annonser i partitidningen Medborgaren till svenska företag. Föreställer mig att det inte bara är privat kapital som flyter in i Tornet heller, möjligen kommer merparten till och med från företagsamhet. Trots att moderaterna redan 1978 deklarade att man inte tar stöd från näringslivet. Längre. För att det kan verka som att företag köper partiets politik. (Folkpartiet tog steget långt tidigare.)

Jag skrev en artikel före förra valet i saligen avsomnade tidningen Kapital där jag och Per Wikström avslöjade att det verkade som om näringslivets stöd hade sinat, många uttryckte missnöje med Bo Lundgren och dåvarande moderaterna. De trodde mer på Persson och sossarna (vilket väl säger något om hur den eran av socialdemokratin har uppfattats från högerhåll). Med Reinfeldt och Alliansen kom saken i ett annat läge.

Att inte redovisa så stort stöd som det här handlar om ger utrymme för misstanken att politik kan köpas för pengar. Jag väljer att tro så, tills dess motsatsen är bevisad. (Äldre artiklar från LO-tidningen i samma ämne finns här och här.)

Publicerat i moderaterna, partistöd | 18 kommentarer