sSom man ropar får man svar, brukar det ju heta. Idag presenterar Integrationsverket en barometer över svenskars attityder (läs mer på DN Debatt). Av allt att döma är den lika missvisande som sådana här undersökningar brukar vara. Ger man människor en möjlighet att hålla med om på förhand formulerade teser är det fler som svarar ja, jämfört med när de själva får formulera vad de tycker.
Ett uppenbart problem är att invandrarbegreppet används för det man inte gillar, mest uppenbart i sportvärlden där framgång kan göra människor till svenskar på en sekund. När någon agerar positivt ses det som att personen blivit ”försvenskad”, självklart är vi alltid bäst och alla andra sämst. Det är den gamla heimat-tanken som spökar, det onda kommer alltid utifrån, aldrig inifrån oss själva.
Att fler vill rösta på främlingsfientliga partier idag betyder väl mest att de främlingsfientliga partierna, mest sd, skärpt till sig och blivit ett alternativ. Det kan ha varit lika många som tyckte såhär förr, men då fanns egentligen ingenting att rösta på.
Jag debatterar detta med José Alberto Dias i SVT:s morgonprogram i morgon strax efter 7.
(Det går att se programmet efteråt på SVT:s hemsida, klicka på ”Gomorron Sveriges sändningar senaste veckan” och välj dag. Integrationsbarometern finns att ladda ner här.)






