Nystruken nazistparad på nationaldagen


Att 6 juni har blivit allmän helgdag är på sätt och vis förutsättningen för nazisternas (NSF, Svenska Motståndsrörelsen och Info 14 mfl) ”Folkets marsch” som nu är inne på tredje året. Likväl som att vi får stå ut med kungen och Victoria och meningslösa galor med artister som ingen gillar, utom när kronprinsessan fyller år. Också på nationaldagen då.

Det hade varit rimligare att göra FN-dagen till allmän helgdag. Förutom att vi lever i en alltmer global tid så infaller den på hösten, då det knappast är några andra helger (och då det är mindre lockande att ge sig ut på stan och slåss).

Några funderingar kring årets Folkets marsch som jag bevistade för första gången:
* Uniformerna är borta, det är vita skjortor, slips och blågula T-shirts som gäller. Snällt, prydligt och nystruket är ledordet.
* Ordning och reda, raka led, prydliga fanborgar. Tiden är för länge sedan över då fulla skinnskallar var obligatorisk rekvisita.
* Det ska sjutton vara dialogpolis när ingen vill föra någon dialog.
* En av de motdemonstrationer som föregick Folkets marsch hölls på Medborgarplatsen och var arrangerad av flera LO-förbund samt några icke namngivna antirasistiska organisationer (vilka undrar man). Men efter bara tio minuter tackade arrangörerna för sig och talade om att nu var det dags att storma Folkets marsch i stället. Kan tro att de närvarande poliserna suckade när det beskedet kom.
* Antirasisterna betedde sig väl som vanligt. Ganska unga, men en och annan tant i min ålder (!). Slängde en del smällare, skränade på polisen. Samt visade prov på ironi när de stämde upp i talkör med orden: ”kärlek, harmoni”.

Foto och copyright: Anna-Lena Lodenius

Publicerat i Folkets march, Info 14, nationaldagen, nazism, NSF, SMR, Svenska motståndsrörelsen | 61 kommentarer

Dags för ännu en algsommar i Östersjön


Ännu en sommar närmar sig i den yttersta av tider. Känns det som. I år lovar de att algblomningen kanske inte blir så stor i mellersta och norra Östersjön. En klen tröst tycker jag. Utsläppen i Östersjön och övergödningen har gått alldeles för långt. Det är bedövande vackert ute på ön, särskilt om kvällarna. Men ändå. När man sitter vid vattnet är det svårt att inte tänka på Kaliningrad och andra ställen där på andra sidan vattnet där det mesta av avloppet dumpas rätt ut i vattnet (inte för att vi skulle vara oskyldiga till övergödningen, men något renas det väl).

Har under våren skrivit ett studiematerial om hållbar utveckling för SSU. Materialet ska visst snart läggas ut på deras hemsida. För den som är intresserad.
(Foto: Jag själv, båda bilderna är från ön där jag bor på somrarna.)

Publicerat i Östersjön, hållbar utveckling, SSU | 1 kommentar

Regeringen går Putins ärenden

Regeringen visar sitt rätta ansikte i inställningen till biståndet till Ryssland. Läget för mänskliga rättigheter är värre än på många år. Journalister mördas, fackligt aktiva trakasseras och avskedas. Samtidigt beslutar den svenska regeringen att helt avveckla enskilda organisationers stöd till demokratiutveckling och det civila samhället i Ryssland.

Ryssland är för rikt, anser regeringen. Men Putin instiftar lagar som gör det allt svårare för oberoende fria organisationer att agera. De behöver utländskt stöd. Den nya regeringen tycker uppenbarligen utbildning av soldater och skuldavskrivning är viktigare än detta demokratistöd. Eller att näringslivssamarbete är viktigare än demokrati, om man så vill. Läs mer på Aftonbladet debatt idag där tre fackliga företrädare kritiserar regeringen.

Publicerat i Alliansen, bistånd, Putin, Ryssland | 2 kommentarer