Sverige har varit ett land som legat i täten i kampen mot trafficking, eller sexhandel som kanske är ett bättre ord. I måndags kväll var jag moderator för en debatt på detta tema på Studieförbundet Näringsliv Samhälle, SNS. Frågan är vad som händer nu. Sexhandel ligger på flera ministrars bord, men även på Nyamko Sabunis i hennes egenskap som jämställdhetsminister. Hon var med i debatten, liksom åklagaren Lise Tamm och journalisten Maria Söderberg.
Man kan säga att sossarna ägde frågan. Anna Lindh turnerade med visningar av Lilja 4 Ever, Margareta Winberg arrangerade nätverksmöten med andra länder, Maj-Britt Theorin och Anita Gradin arbetade för att få EU att agera kraftfullare. Thomas Bodström såg till att polisen fick 30 miljoner extra för att klara de extremt kostnadskrävande utredningarna som behövs för att få någon fälld, det handlar ju om gränsöverskridande och ofta svårutredd brottslighet.
Så vad händer nu när Alliansen har ärvt frågan? En handlingsplan är på väg, men dröjer en tid. Sabuni lyssnade men gav få besked. De ska utreda sexköpslagen i alla fall. ”Men inte för att ta bort den utan snarare för att förstärka den”, var väl en av de saker hon sa. Polisen är oroad över att de ska får mindre resurser, mindre uppbackning.
Foto: Anna-Lena Lodenius 2005-06, från ett skyddat boende i Vilnius för kvinnor som utsatts för trafficking.







