Vad tänker Alliansen göra åt trafficking?


Sverige har varit ett land som legat i täten i kampen mot trafficking, eller sexhandel som kanske är ett bättre ord. I måndags kväll var jag moderator för en debatt på detta tema på Studieförbundet Näringsliv Samhälle, SNS. Frågan är vad som händer nu. Sexhandel ligger på flera ministrars bord, men även på Nyamko Sabunis i hennes egenskap som jämställdhetsminister. Hon var med i debatten, liksom åklagaren Lise Tamm och journalisten Maria Söderberg.

Man kan säga att sossarna ägde frågan. Anna Lindh turnerade med visningar av Lilja 4 Ever, Margareta Winberg arrangerade nätverksmöten med andra länder, Maj-Britt Theorin och Anita Gradin arbetade för att få EU att agera kraftfullare. Thomas Bodström såg till att polisen fick 30 miljoner extra för att klara de extremt kostnadskrävande utredningarna som behövs för att få någon fälld, det handlar ju om gränsöverskridande och ofta svårutredd brottslighet.

Så vad händer nu när Alliansen har ärvt frågan? En handlingsplan är på väg, men dröjer en tid. Sabuni lyssnade men gav få besked. De ska utreda sexköpslagen i alla fall. ”Men inte för att ta bort den utan snarare för att förstärka den”, var väl en av de saker hon sa. Polisen är oroad över att de ska får mindre resurser, mindre uppbackning.
Foto: Anna-Lena Lodenius 2005-06, från ett skyddat boende i Vilnius för kvinnor som utsatts för trafficking.

Publicerat i Alliansen, Nyamko Sabuni, sexhandel, Socialdemokraterna, trafficking | 4 kommentarer

Rökning dödar fler än aids

Under mitt besök i Tallinn nyligen reagerade jag bl a på att de rökte överallt. Det luktade. Vad fort man vänjer sig. Att folk fått röka på caféer och restauranger framstår redan som helt absurdt. Har pratat med många, även rökare, som tycker likadant.

Det är en omtvistad fråga om staten ska vara normerande och bestämma saker som individerna ännu inte är med på. Men för deras bästa. Ibland funkar det, folk inser sitt bästa. Som med rökningen. I andra fall inte. Då blir lagen meningslös, till sist kanske den tas bort (som förbudet att gå mot röd gubbe).

Läser en notis i dagens Svenskan om att rökning dödar fler i världen än aids. Vilket väl i grund och botten är ganska självklart. Aids är inte så oerhört smittsamt som vi tror och sprids framför allt i södra Afrika, och rökarna så mycket fler. Nu röker folk på gatorna, och mest unga tjejer visar statistiken. Var fjärde ung tjej. Vad man gör åt det har jag ingen aning om, men trist är det. Dessutom röks det i tredje världen, där tobaksbolagen hittar nya marknader. Vilket betyder att tobakens skador framför allt drabbar de som inte har råd eller tillgång till vård. Men det är förstås mer trivialt och inte alls lika dramatiskt att uppmärksamma som aids.

Publicerat i aids, rökförbud, rökning | 2 kommentarer

Ingen skillnad på gamla och nya moderater


Jag läser Svenskan på morgnarna, normalt inte DN. Svenskan är så mycket bättre, mer medvetet redigerad, mer läsvärd. Och inte alls mer fjäskande inför regeringen än andra medier. Tvärtom. Vilket bevisas inte minst i deras försök att gå till botten med talet om ”de nya moderaterna”. De verkliga vinnarna på Alliansens politik hittills är de med en stor förmögenhet. Förvånad? Någon?

Läs hela artikeln, som visar att de nya moderaterna för samma politik som de gamla. Och när de får frågan när de tänker genomföra förbättringar för låg- och medelinkomsttagare låter de som Karlsson på taket som ska försvara sin omåttliga egoism (som gör att han t ex äter upp allt godis som lillebror köpt för egna pengar): ”Lugn, bara lugn”. Vi har gott om tid, över tre år kvar.

”Vi har tagit ett antal ‘smärtsamma beslut’. Jo, jo. Smärtsamma för vem? Definitivt inte för Anders Borg, men för arbetslösa, sjukskrivna och låginkomsttagare. Och fler sådana beslut kommer att följa. Det gäller att hinna till 2010 för inte ens moderaterna själva verkar tro på allvar att de får förnyat förtroende.

Publicerat i Alliansen, Anders Borg, moderaterna | 7 kommentarer