Vad är ett igenvuxet dike i Halland mot en riktig älv?


Ett bra lästips för semestern är ”Vi åt aldrig lunch” av Lilian Ryd som jag tidigare fått rekommenderad från flera håll. Nu finns den som En bok för alla för bara 30 kronor. Handlar om kulturkrockar i Sverige. Väldigt underhållande. Gillar inte minst hur hon leker socialantropolog och tittar på ett akademiskt sällskap i Uppsala på samma sätt som man brukar studera infödingar i Polynesien.
Men framför allt visar hon på ignoransen när det gäller de allra nordligaste delarna av Sverige. Som inte fanns i skolböckerna, t ex. Alla pluggar namnen på några nästan igenväxta diken i Halland, ”ni ska äta, vi ska laga” eller hur det nu var, och glömmer Norrlands mäktiga vattendrag, av en helt annan styrka och kraft som dessutom förser landet med elström.
Hur professorer åker till USA för att studera den farliga, utmanande tvåspråkigheten som vi vet så lite om i ”vårt homogena land”. När samma fenomen finns hela tiden i Tornedalen där det oftast fungerar alldeles utmärkt. Humor har hon också. Som en lång serie kåserier, perfekt sommarläsning.

Publicerat i kulturkrockar, Lilian Ryd, semesterläsning | 11 kommentarer

Sjungande nazistsystrar på Sverigeturné


Observerar i Aftonbladet att de sjungande nazistsystrarna i Prussian Blue är på Sverigeturné i sommar. Har tidigare läst om denna duo i amerikanska nazisttidningar och äger en CD med bandet. Som spelar med sin mammas goda minne (hon är nämligen också nazist). Vet att jag tidigare hittade en oerhört kitschig filmad intervju med hela familjen, men den är nu totalt försvunnen.
14-åriga Lamb och Lynx är blonda, ariska, bär tandställning och sjunger om Hitler och Rudolf Hess. Antar att varje nazist i landet fylls av stolthet över den vita rasen när de framträder. Själv vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, men väljer det förra. Sedan kan man förstås fundera över vad föräldrar kan indoktrinera sina barn till. Inte minst när går in på deras fansite och inser att de kuskat runt och sjungit för nazister under större delen av sitt liv.

Publicerat i nazism, prussian blue | 76 kommentarer

Vad ska vi göra med 200 miljarder?

Vad ska staten göra med de 200 miljarder som väntas bli intäkterna från försäljningen av statliga bolag? Det borde ju rimligen någon veta, innan bolagen säljs. Det borde vara en del av beslutet att över huvud taget sälja statliga bolag. Men inte. Som så ofta med Alliansen är det idéerna och inte verkligheten som styr politiken.

Svenska Dagbladet fortsätter sin utmärkta granskning av Alliansens politik, och ger hela bilden av utförsäljningarna med argument för och emot. Argumenten mot väger klart tyngst som jag ser det. Ingen kan berätta varför just de här 6 bolagen ska säljas, och just nu – enligt Riksrevisionsverket. Att det är dåligt med statligt ägande är bara en åsikt, i realiteten beror det förmodligen på vilken slags verksamhet det handlar om. Och statliga bolag får i alla fall inte särbehandlas, det strider mot EU-lagen, som Tomas Östros påpekar i SvD.

Publicerat i Alliansen, moderaterna, utförsäljningar | 3 kommentarer