
Sommaren är en tid för att gå ner i varv. Åtmin-stone för mig. I år har jag för första gången möjlighet att vara lite uppkopplad, med hjälp av ett oändligt långsamt trådlöst nätverk (det lär finnas ett bättre lokalt bolag som servar den här på ön som jag ska pröva snart).
Det har kommit klagomål på att jag varit passiv på bloggen. Vilket väl reflekterar att jag är rätt passiv över huvud taget. Samt förkyld. Samt satsar på att sitta ute i solen (jo, här i skärgården skiner den oftare än på andra håll) och läsa alla böcker som jag inte hann i vintras eller länge tänkt att jag ska hinna läsa. Några exempel på vad jag hunnit med. Som ni ser är det knappast bara nyttig och nödvändig läsning, sommarläsning ska inte vara för krävande:
* Duckcity av Lena Andersson. Snabbläst satir över fetmaexplossionen. Kul och träffsäker.
* Spelet av Niel Strauss. Struntbok om ett hemligt sällskap av raggningsexperter. Lite underhållande ibland men knappast omistlig. Sensmoralen är att när det handlar om kärlek duger ändå inte simpla raggningsknep, och det känns knappast som en nyhet.
* Tredje delen i Stieg Larssons Millenietrilogi. Tycker den håller hela vägen ut. Spännande bladvändare med en intressant och ovanlig central karaktär i Lisbeth Salander. Det svaga är de ofta stereotypa relationerna mellan människor och inte minst mellan män och kvinnor. Som så ofta i deckare och underhållningslitteratur. (Inser att jag läst flera böcker där kvinnor självklart delar män med många andra kvinnor, verkar vara en vanlig manlig dröm).
* Just nu läser jag Vilda svanar av Jung Chang. Fantastisk episk skildring av flera generationers kvinnor i Kina av samma författare som ligger bakom den stora Mao-biografin som kom häromåret. Har letat efter den och hittade till sist en pocketutgåva från 1994 på antikvariat. Berättar mycket om förtrycket i Kina, samtidigt en fängslande personlig bok man inte släpper i första taget.
När vi ändå är inne på personliga skildringar av diktaturer måste jag nämna Palatsbarnen av Björn Collander som jag plöjde ett tidigare år. Kan vara svår att få tag i, trots att den kom för inte särskilt länge sedan och är något av det starkaste jag läst på länge. Bygger på två verkliga personers öden, huvudpersonerna är två systrar som föds strax före ryska revolutionen, den ena blir kvar i Ryssland den andra flyttar till Sverige.
I övrigt saknar jag nyskrivna riktigt bra romaner. Tror inte jag läst något sedan Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm. Alla tips mottages tacksamt.
Foto: jag själv, det är min dotter som sitter i båten