Varför ska man semestra i Belgien?



Tillbringade en del av semestern i Belgien, vilket inte många svenskar gör. Man märker det på att det finns få guideböcker. Bryssel är EU = tråkigt. Tycker svenskar. Bryssel är en fantastiskt trevlig stad. Om man gillar musslor, riktigt god och vägjord öl, jugendarkitektur och vackra platser. Lite mer avslappnat än Paris, inte så sunkigt som Amsterdam.

Börjar tycka att Europa blir allt mer intressant, efter att tidigare mest rest längre bort. En del av tiden var jag medföljande på en kurs om elektronmusik med deltagare från 12 länder. Lyssnade på flera bra konserter. Musik av Philip Glass, Terry Riley bl a samt en fantastisk tjej från USA som heter Amy X Neuberg som jag hoppas och tror kommer på turné till Sverige snart – arbetar med rösten och ljud som hon dubblar och lägger lager så att det blir mäktiga körer och effekter, allt sker i stunden, ingenting förinspelat.

De flesta ser bara EU-parlamentet när de tänker på Belgien. De delar av Belgien jag sett är fantastiskt vackra med mycket historia och intressanta platser att se. Stora grottor, massor, berg, slott, fina små byar etc.

Publicerat i Amy X Neuberg, Belgien, Bryssel, elektronisk musik | 11 kommentarer

Nazister samlar information om polisen

Nazister har fått ut mängder av uppgifter om poliser i västra Götaland. Inte särskilt förvånande. Vi lever i ett öppet land. Det verkar som de eventuellt haft hjälp inifrån. Men med lite ihärdighet är det inte svårt, det vet jag som journalist.

Samtidigt kan jag förstås förstå att poliser är oroliga. Vad nazister anser om poliser är väl känt. Jackie Arklöw som mördade två poliser i Malexander 1999 väl får betraktas som någon slags särfall. Men särpräglade personligheter dras rätt ofta till sådana här rörelser. Antar att det har att göra med övermänniskoidealet, outlaw-känslan och möjligheten att få känna sig betydelsefull i ett mindre sammanhang och få känna den respekt som man saknar i övriga världen. Man kan förstå att poliser oror sig över att hamna i register som psykiskt instabila och våldsamma personer har tillgång till.

Frågan är vad man gör? Vi diskuterade detta i TV 4:s morgonsoffa i morse, och rikspolischefen menade att det är särskilt viktigt att ha öppenhet kring allt som rör polisen för att undvika misstankar om korruption. Det är en svår balansgång. Det är en viktig del av offentlighetslagstiftningen att den som ger ut informationen inte ska fråga vad den används för. (Se inslaget genom att klicka på länken ”Se inslag från programmet” och klicka på ”Nyheter & Fakta”).

Bilden är från ett beslag från en husrannsakan i samband med att man misstänkte några nazister i Västerås för terroristbrott 2005. De dömdes till skadegörelse för några sönderslagna fönsterrutor, det gick föga förvånande inte att bevisa att de tänkt genomföra de avancerade planer för att ta över samhället som de berättade om i en roman som fanns färdig för tryckning i en av de inblandades datorer. En 33-åring från den gruppen som då var aktuell ingår tydligen även bland de som plockat ut uppgifter om poliser.

Publicerat i nazism, polisen, registrering | 26 kommentarer

Fler tips på semesterläsning


Sommaren är en tid för att gå ner i varv. Åtmin-stone för mig. I år har jag för första gången möjlighet att vara lite uppkopplad, med hjälp av ett oändligt långsamt trådlöst nätverk (det lär finnas ett bättre lokalt bolag som servar den här på ön som jag ska pröva snart).

Det har kommit klagomål på att jag varit passiv på bloggen. Vilket väl reflekterar att jag är rätt passiv över huvud taget. Samt förkyld. Samt satsar på att sitta ute i solen (jo, här i skärgården skiner den oftare än på andra håll) och läsa alla böcker som jag inte hann i vintras eller länge tänkt att jag ska hinna läsa. Några exempel på vad jag hunnit med. Som ni ser är det knappast bara nyttig och nödvändig läsning, sommarläsning ska inte vara för krävande:

* Duckcity av Lena Andersson. Snabbläst satir över fetmaexplossionen. Kul och träffsäker.

* Spelet av Niel Strauss. Struntbok om ett hemligt sällskap av raggningsexperter. Lite underhållande ibland men knappast omistlig. Sensmoralen är att när det handlar om kärlek duger ändå inte simpla raggningsknep, och det känns knappast som en nyhet.

* Tredje delen i Stieg Larssons Millenietrilogi. Tycker den håller hela vägen ut. Spännande bladvändare med en intressant och ovanlig central karaktär i Lisbeth Salander. Det svaga är de ofta stereotypa relationerna mellan människor och inte minst mellan män och kvinnor. Som så ofta i deckare och underhållningslitteratur. (Inser att jag läst flera böcker där kvinnor självklart delar män med många andra kvinnor, verkar vara en vanlig manlig dröm).

* Just nu läser jag Vilda svanar av Jung Chang. Fantastisk episk skildring av flera generationers kvinnor i Kina av samma författare som ligger bakom den stora Mao-biografin som kom häromåret. Har letat efter den och hittade till sist en pocketutgåva från 1994 på antikvariat. Berättar mycket om förtrycket i Kina, samtidigt en fängslande personlig bok man inte släpper i första taget.

När vi ändå är inne på personliga skildringar av diktaturer måste jag nämna Palatsbarnen av Björn Collander som jag plöjde ett tidigare år. Kan vara svår att få tag i, trots att den kom för inte särskilt länge sedan och är något av det starkaste jag läst på länge. Bygger på två verkliga personers öden, huvudpersonerna är två systrar som föds strax före ryska revolutionen, den ena blir kvar i Ryssland den andra flyttar till Sverige.

I övrigt saknar jag nyskrivna riktigt bra romaner. Tror inte jag läst något sedan Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm. Alla tips mottages tacksamt.

Foto: jag själv, det är min dotter som sitter i båten

Publicerat i Duck City, Jung Chang, Lena Andersson, Neil Strauss, Ryssland, semesterläsning, Stieg Larsson | 13 kommentarer