Ola Larsmo och judehatet i 30-talets studentvärld


Självklart fanns rasistiska och antisemitiska stämningar i alla samhällsskikt på 30- och 40-talen. Men det är nästan bara uttalade nazistpartier, ofta arbetar- och medeklasspartier, som uppmärksammas. När personer med en högre ställning i samhället drar åt samma håll är det tydligen svårare att både se det och förhålla sig kritiskt.

I gårdagens DN recenserade jag Ola Larsmos nya bok ”Djävulssonaten” som handlar om det s k Bollhusmötet i Uppsala 1939 där svenska studenter kritiserade regeringen och krävde att vi inte skulle ta emot ett antal akademiker med judisk bakgrund som sökt asyl.
De som agerar vid detta möte är personer som hade kunnat bli farliga för Sverige om vi blivit ockuperade av Tyskland, som ju både Norge och Danmark blev. Många får med tiden både inflytande och centrala positioner i det svenska samhället. Något som de flesta mer uttalade nazisterna saknade.

Ola Larsmo berättar bl a om Svenska Dagbladets senare korrespondent Arvid Fredborg som jag själv träffade mot slutet av hans liv. Ironiskt nog i ett samtal anordnat av DN:s kultursida som mycket handlade om Sveriges skuld i samband med andra världskriget. Jag försökte då väcka frågan om Arvid Fredborgs egen roll i flyktingmotståndet kring slutet av 30-talet. Men intresset den gången var lågt bland de journalister och historiker som deltog i samtalet. Jag önskar jag hade fått läsa Ola Larsmos bok innan jag gått dit, och haft möjlighet att argumentera bättre för min sak. Här framgår det nämligen tydligt vilken viktig roll han spelade för att underblåsa flyktingfientligheten bland studenter i Uppsala kring slutet av 30-talet.

Publicerat i antisemitism, Arvid Fredborg, Bollhusmötet, nazism, Ola Larsmo | Märkt , , , , , | 35 kommentarer

Esprit, Benetton & Lindex sämst på etik

Att köpa dyra kläder är ingen garanti för att de är framställda på ett bättre sätt. Tvärtom. H&M hör till de pålitligaste kedjorna när det gäller att undvika barnarbete, diskriminering etc. Förmodligen för att de har ögonen på sig, inget företag granskas så noga som H&M.

TV4: s nyheter presenterade i helgen en undersökning från Konsumentverkets tidning Råd & Rön där man granskat 11 klädföretag som finns i Sverige. Sämst är Esprit, Benetton och Lindex när det gäller etik och moral i klädtillverkningen. Esprit har över huvud taget ingen sådana policy och vägrar svara på alla frågor av det här slaget.

Enligt nätverket Rena kläder blir det bättre, men det är fortfarande vanligt att arbetare inte alls kan påverka sin arbetssituation, inte får bilda fackföreningar och att säkerheten på företagen är usel. I Pakistan är en vanlig lön för en textilarbetare knappt 2 kronor i timmen (källa SvD).

Foto: Jag själv. Unga burmesiska flickor (traditionellt sminkade) säljer lokalt tillverkade kläder på den burmesiska sidan från Mae Sot i nordvästra Thailand.

Publicerat i Benetton, Esprit, HM, klädtillverkning, Lindex, Rena kläder | 2 kommentarer

Vem attackerade sdu-ledarens flickvän?

Idag ringer journalisterna för fullt om misshandeln av SDU-ordföranden Martin Kinnunens flickvän. De frågar ungefär samma sak:
1) Kan det vara en intern uppgörelse i sd?
Svar: Nej, det har jag svårt att tro. Har aldrig hört talas om något liknande, och de flesta av de mer labila gick ju till nd när det begav sig. Förtal, intrigier, visst. Men våld? Nej, det tror jag inte.
2) Kan det vara en högerextremist / nazist?
Svar: Nej, varför skulle det vara det? De gillar väl inte sd direkt, men har heller ingen anledning att vara särskilt hatiska mot sd.
3) Kan det vara en vänsterextremist? Den frågan kommer alltid sist. Svar: Tja, om det alls handlar om politik så verkar det väl mest troligt.
Det här gången har inte vänstern, såvitt jag vet, tagit på sig attentatet. Men det kanske kommer?

Fast det är klart: Det kan ju handla om något helt annat också.

Den som vill fråga sd kan bege sig till Blå Porten på Djurgården kl 15.30 idag. Där hålls nämligen en presskonferens. Gissar att sd tar chansen att framställa sig som offer, och det har de förstås alla möjligheter till en sådan här dag.

Extra: Ryktesspridningen kring attentatet pågår för fullt på nätet. Jag avstår från att kommentera detta. Martin Kinnunens egna kommentarer hittar man här. Tommmy Funebo har också flera gånger skrivit om attentatet.

Publicerat i Martin Kinnunen, sd, sdu, Sverigedemokraterna | 49 kommentarer