Svenskhet och navelskådande


Varför är det så viktigt att fundera över vad som skiljer oss svenskar från andra folk? Finns det över huvud taget något sådant som svenskhet, och varför är det meningsfullt att definiera det? För mig känns det otroligt introvert och navelskådande. Lite som tonårstjejer framför sminkspegeln som funderar över vad killarna i klassen tycker, vem som duger och vem som ratas. Vem bryr sig om vad som är svenskt och vad som är något annat? Det är väl vilka vi är som räknas, inte vilket geografiskt område som vi råkade födas inom.

Minns en intervju med någon i filmbranschen i Hollywood som fick en fråga om hur det var att arbeta med en svensk regissör som Lasse Hallström och svarade: ”Ser ni honom som svensk fortfarande, han har väl bott här och gjort film hur länge som helst”. Precis. Inte ens det här med att bry sig så mycket om vad andra tycker om oss är typiskt svenskt. Medborgare i små nationer har ofta ett behov av att att markera sig mot resten av världen. Minns att jag en gång fick en fråga av en holländare som undrade varför vi svenskar är så förtjusta i Cornelis Vreeswijk, han var ju holländare? Minns att jag tyckte frågan var helt bisarr – ja född i Holland var han ju, men holländare?

Självklart finns det en del som skiljer villkoren i Sverige från andra delar av världen. Men det mesta av detta gäller i så fall hela Norden – inte bara Sverige. Eller hela norra Europa. Min man brukar tala om att det finns ett ”amningsbälte” – ett antal länder där man t ex får amma offentligt, ha sex före äktenskapet, där det är relativt jämställt etc. Skillnaden mellan länderna är knappast är större än regionala skillnader inom länderna. Å andra sidan är det som vi uppfattar som typiskt för norra Europa i mångt och mycket en produkt av hög välfärd och knappast kulturellt betingat.

Jag förstår över huvud taget inte hypen kring Fredrik Lindströms nyligen avslutade programserie på TV. Jag gillde Värsta språket, har gillat mycket annat han gjort också. Kanske för att det funnits en slags ömdjuk trevande ton i programmen som mer handlat om att söka svar än att skriva folk på näsan. Så är det inte alls i den här senaste serien, som av outgrundliga skäl hyllats av nästan alla kritiker. Här ska det spikas fast att vi svenskar är si och så, och sedan ska man känna igen sig och skratta åt det. Om man hör till normen typisk svensk, men vem sjutton gör det egentligen. Knappast någon jag känner i alla fall.
(Illustrationen kommer från en av mina många kokböcker, en hyllning till konservburken som räddare i nöden för stressade husmödrar.)

Publicerat i Fredrik Lindström, svenskhet | 18 kommentarer

Nu talar alla om klimatet


Flera somrar i rad har jag suttit på den här bryggan och sett ut över en flik av Öster-sjön som bara blir mer och mer full av alger för varje år. Ofta har vi sluppit algerna inne i vikarna där vi badar, men i somras kom de till slut. Slemmiga gula flikar som ligger som ett täcke över vattenytan. Skälet är miljöförstöringen, men förmodligen också klimatförändringarna. De senaste somrarna har vi haft vattentemperaturer upp till 27 grader i ytterskärgården. Trevligt, men nästan kusligt.
Just nu talar alla om klimathotet. Al Gore får genomslag för sin film. FN kom idag med sin rapport som redan väckt stor uppmärksamhet. Mona Sahlin nämnde klimatfrågan som sin första fråga på agendan när hon trädde fram som kandidat till socialdemokraternas partiledare. Till och med Bush tar numera ordet i sin mun.
Man kan tycka att det är sent. Men det är definitivt dags. Så många år som Kyotoavtalet har dragits i långbänk, t ex. De dramatiska väderförändringarna de senaste åren hör möjligen inte bara ihop med miljöförstöringen, men visst är det bra om dessa kan få människor och framför allt beslutsfattare att vakna.
PS För övrigt tycker jag (vilket möjligen strider mot tidigare inlägg på denna blogg)att det är dags att lämna Lars Danielsson i fred. Räcker det inte nu?

Publicerat i Al Gore, Östersjön, hållbar utveckling, klimathotet, Kyotoavtalet | 4 kommentarer

När World Social Forum kom till Afrika




En annan värld är möjlig, är slagordet för World Social Forum som i år kom till Afrika och Kenya. Ungefär 50 000 personer deltog, rekordet tidigare är runt 150 000 deltagare. Det kändes som att vi hade rätt gott om plats, arrangörerna hade nog räknat med fler. Man får tänka att det finns en helt annan tradition att hålla massevenemang i Latinamerika, människor reser långt för att delta. Men viktigare ändå är förmodligen att människor är fattiga på ett helt annat sätt i Afrika. Detta präglade forumet på ett sätt som blev en intressant illustration till ”klasskillnaderna” inom de nya sociala rörelserna.
De som kom lokalt var också tvungna att betala avgifter, och dessutom släpptes inte alla lokala försäljare in. Protesterna mot detta tilltog i intensitet vartefter forumet fortskred. En demonstration urartade, barn sprang för att stjäla mat, polisbilar anlände. Till sist släpptes fler deltagare och försäljare in.
I Nairobi finns Kibera, Afrikas största slumområde. Sluminvånarna bjöd in till en stor fest men den fick avblåsas eftersom taxibilarna vägrade att åka in i området av säkerhetsskäl.
Alldeles intill en av grindarna låg en primitiv bio av hopklistrade plastsäckar som visade filmer om slummen och andra dokumentärer av intresse. Den låg granne med Brasiliens flotta paviljong med trägolv och moderna toaletter. En klasskillnad som kändes märkligt påtaglig. Har aldrig besökt WSF i Porto Allegre men det är enligt uppgift betydligt mer välorganiserat och har haft större resurser. I Nairobi var programmet svåråtkomligt, obegripligt och tryckt på ett papper som förintades bara man tog i det. Ljudutrustningarna för översättning och röstförstärkning var för få, de stals ur olika möteslokaler på nätterna och det var ofta svårt att höra vid de de olika seminarierna.

Publicerat i Kenya, Nairobi, World Social Forum | 2 kommentarer