
Man trodde ju att det var ett skämt. Men så icke. Moderaterna håller på att utse Sveriges bästa arbetare. Runt 100 personer har nominerats enlig LO-tidningen, och nu ska juryn ha sitt första möte. Vilka kriterier som juryn har att gå efter vill den inte berätta. Men vinsten är i alla fall en lunch i riksdagsrestaurangen med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (känns lockade?).
Tillåt mig gissa lite om vad pristagaren inte är:
Kvinna. Anställd i offentlig sektor. Stridbar i facket. Invandrare.
Låt oss gissa på en gammal hederlig arbetare i produktionen. En riktig gammaldags klassisk arbetare av det där slaget som nästan inte finns längre men som ofta hyllades under Stalintiden.
Dagens arbetare är en kvinna i offentlig sektor. Kommunal är LO:s största förbund. De gamla jobben blir allt mer tjänstemannajobb, kräver utbildning, datakunnande etc.
Vi är inte så många som sörjer det, och vi skulle inte ha något för det direkt. Sådan är utvecklingen. Men lite kul att just moderaterna tillåter sig att vara en smula nostalgiska.






