Stalintakter i moderata samlingspartiet


Man trodde ju att det var ett skämt. Men så icke. Moderaterna håller på att utse Sveriges bästa arbetare. Runt 100 personer har nominerats enlig LO-tidningen, och nu ska juryn ha sitt första möte. Vilka kriterier som juryn har att gå efter vill den inte berätta. Men vinsten är i alla fall en lunch i riksdagsrestaurangen med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (känns lockade?).

Tillåt mig gissa lite om vad pristagaren inte är:
Kvinna. Anställd i offentlig sektor. Stridbar i facket. Invandrare.
Låt oss gissa på en gammal hederlig arbetare i produktionen. En riktig gammaldags klassisk arbetare av det där slaget som nästan inte finns längre men som ofta hyllades under Stalintiden.

Dagens arbetare är en kvinna i offentlig sektor. Kommunal är LO:s största förbund. De gamla jobben blir allt mer tjänstemannajobb, kräver utbildning, datakunnande etc.
Vi är inte så många som sörjer det, och vi skulle inte ha något för det direkt. Sådan är utvecklingen. Men lite kul att just moderaterna tillåter sig att vara en smula nostalgiska.

Publicerat i Årets arbetare, moderaterna, Sven Otto Littorin | 9 kommentarer

Snömos om fildelning i morgonnyheterna

Det finns en oreflekterad kritisk inställning till rättssamhället i mycket av mediernas nyhetsrapportering som sällan ifrågasätts. Ett typiskt exempel märktes i morgonens nyheter i SVT där man meddelade att polisen tar hjälp av FBI för att sätta åt fildelare. Reportern kunde berätta, vilket ansågs väldigt upprörande, att så väl FBI som representanter för filmindustrin föreläst för polishögskolan. Utan att motparten kommit till tals. Sedan intervjuade man en representant för Piratpartiet som inte oväntat var kritisk.

Men nu råkar det vara så att fildelning, att dela ut musik och film etc över nätet, är olagligt. Det har politikerna bestämt. Polisen tar allt oftare hjälp av polisen för att lösa brott och hyllas i regel för detta – att de gör gärningsmannaprofiler t ex med FBI:s hjälp är knappast något som ifrågasätts. Eftersom fildelning är ett lagbrott är filmindustrin brottsoffer, alltså en ganska naturlig motpart.

Man kan tycka vad man vill om fildelning, jag har själv debatterat frågan i olika sammanhang. Men juridiskt är frågan glasklar. Vi kan inte ha en polis som självständigt väljer att tycka att vissa lagar är till för att följas och andra inte. Hur skulle det se ut – vilken polisstat och diktatur skulle inte det kunna leda fram till?

Det förundrar mig att ingen redaktör reagerade. Anledningen är förmodligen den här ryggmärgsreflexen som många vänstermänniskor (inklusive många journalister) har som säger att kombinationen polisen, USA och storkapitalet självklart står för något dåligt. Tanken att polisen måste göra sitt jobb – skjut politikerna om någon ska skjutas – verkar inte ha slagit någon in.

Publicerat i FBI, fildelning, polishögskolan | 17 kommentarer

Rasism och "omvänd rasism" i Södertälje

Sverigedemokraterna har två tomma stolar i Södertäljes kommunfullmäktige. Nationaldemokraterna har också två mandat, som de fyller. De fick rätt många röster tillsammans, ungefär 13 procent. Skrämmande tycker Studio 1 på radion som hade ett reportage om detta i dagen sändning 17.00.

Det är möjligt att jag inte för van numera att höra sådana här åsikter. Men deras tanke att väljarna låter annorlunda än deras politiker vet jag inte om jag håller med om. Det är ungefär samma argument hela tiden, skillnaderna är minimala.

Flera av de som intervjuades talade om ”omvänd rasism”, detta slitna uttryck. Om hur invandrare hetsar mot ”svennar”. Det talade vi inte alls om, fast jag hade en anteckning i mitt block. Alldeles nyss kom ett mail från en person som undrade över detta. Han skriver såhär:

”Hej! Jag hörde inslaget och samtalet om SD och ND i Södertälje. En del av de intervjuade sa sig ha dåliga erfarenheter av möten med invandrare i Södertälje. Men ingen av er kommenterade det. Var skall de göra med sin frustration? Vad skall vi göra med ev ”omvänd” rasism? tex. Skall vi svenskar bara hålla tyst…? Vad tycker du? F.”

Visst kan man prata om det, blev mitt svar. Men frågan är hur vi ser på problemet.
Underklassen är alltid mer kriminell, och sociala och ekonomiska problem är betydligt vanligare bland invandrare. När svenskar utsätts för invandrare som begår är det lätt att de drar alla invandrare över en kam. De drar generella slutsatser av sina privata, personliga exempel. Samtidigt ser de inte invandrare som sköter sig som några typiska invandrare, utan de ses snarare som försvenskade och integrerade.
Det är inte så konstigt, men olyckligt. Det kunde vi visst ha pratat om. Det tror jag nämligen är en viktig grogrund för rasism.

Publicerat i Nationaldemokraterna, nd, omvänd rasism, Södertälje, sd, Sverigedemokraterna | 19 kommentarer