Vem vill bli partiledare?

Strax före jul var jag på en glöggbjudning och stötte ihop med Lena Hjelm-Wallén, ordförande i socialdemokraternas valberedning. Jag frågade henne, förstås, hur det gick med att hitta en partiledare (knappast för att jag trodde att hon skulle säga något hon inte säger till medierna, men något ska man ju säga på glöggbjudningar). Hon svarade att det som förvånar henne mest är att folk blir så förvånade över att olika föreslagna personer tackar nej.

– Jag är förvånad över att någon över huvud taget vill ställa upp.
Det tänker jag på nu när Mona Sahlin ser ut att bli valet. Det unika med henne måste väl ändå vara just det. Att hon törs och vill. Det är ju inte precis vilket jobb som helst.

Jag har aldrig träffat Mona Sahlin, vad jag vet. Satt i en styrelse i några år där hon var med och hon gick aldrig på mötena. Folk var rätt irriterade över det, vad jag minns. Men det är klart: hon hade säkert mycket som skulle hinnas med.
Hon verkar tuff och svag på samma gång. Det förra är väl en förutsättning. Så nu hoppas jag bara att det ska bli dags att diskutera politikens innehåll och inte bara personerna (när nu det inträffar).

PS Det här med att hon inte varit med i facket är verklig en ”hang-up” i (s). Klart man ska vara med i facket om man arbetar någonstans där facket förhandlar och då i det fack som är aktuellt. Förr i världen satt Kilbom och de andra gubbarna och var stolta medlemmar i Filarefackföreningen fast de jobbat i några dagar och varit politiker resten av livet. Sahlin var företagare, det var då hon lämnde Handels. Är inte det ganska rimligt (för övrigt finns det en Småföretagarorganisation som jag egentligen borde vara med i men som jag aldrig kommer mig för att anmäla mig till)

Publicerat i Mona Sahlin, Socialdemokraterna | Lämna en kommentar

Dags for World Social Forum


På fredag reser jag för första gången i mitt liv för att delta i World Social Forum som i år hålls i Kenyas huvudstad Nairobi. Det ska bli jätteintressant. Både att åka på World Social Forum som ju vuxit till ett jätteevenemang (över 1 000 seminarier och andra arrangemang i det Excel-dokument som jag just laddat ner) och komma till den här delen av Afrika där jag aldrig varit förut.
Det är en salig blandning folk som åker ner. Man behöver bara gå till de svenska deltagarna som spänner från fackliga från LO-sfären och en stor ABF-delegation till allehanda grupper ute på vänsterkanten. Själv åker jag ner med Palmecentret och Solidar, deras samarbetspartner i Bryssel. Återkommer med en rapport.

Publicerat i Kenya, Nairobi, World Social Forum | 1 kommentar

Jag är en parasit

Bara att erkänna det. Jag är en parasit på systemet. Före jul fick jag ett arbetsstipendium från Författarfonden, och då är man inte mycket att ha enligt artiklar i tidningarna de senaste månderna. Det är heller inte första gången jag får sådana stipendier. Sådana här kampanjer kommer med regelbundna mellanrum. Den här gången har den haft en argsint Linda Skugge som pikant inslag (fast hon själv fått 90 000 av fonden de senaste åren).

Det alla glömmer är att det här handlar om biblioteksersättning som delvis går till en gemensam pott. Det är inte staten som betalar mig utan Jan Guillou, Liza Marklund och de andra som blir utlånade oftare än oss övriga. Jag tycker det är ett bra solidariskt system, kan tänka att en del som säljer väldigt mycket gärna vill ha mer.

Att vara fackboksförfattare av min sort betyder att man säljer rätt dåligt och får en struntsumma från förlaget för varje bok man presterar. Men däremot arbetar massor oavlönat med skolelever, lärare, journalister och andra. Mitt val, självklart.
Fast egentligen skulle jag vilja dra en lans för alla poeter och skönlitterära författare som ofta lever under existensminimum som jag tycker att ett gott samhälle ska ha råd med. God konst, även litteratur, är något som aldrig lönar sig. Förr fick de stöd av rika mecenater. Det vore trist att gå tillbaks till ett sådant system. Inte minst för att jag tror att folk som drar in mycket pengar idag generellt vet mindre om kultur än ett genomsnittligt vårdbiträde. Att kvinnor i t ex vården, som enligt alla undersökningar läser massor med böcker och går på teater, är tänkande och kännande personer tror jag vi alla tjänar på den dag vi hamnar där.

En artikel som jag skrivit om detta finns numera på Författarförbundets hemsida.

Publicerat i Författarfonden, Jan Guillou, Liza Marklund, stipendier | 8 kommentarer