Klassbegreppet har tagits åter till heders och böcker och artiklar på temat duggar tätt. Tidigare har det mest handlat om arbetarklassen, nu tar Susanna Popova upp Anette Kullenbergs gamla tråd med att kika in i överklassen. Har inte läst Popova än, men kritiken har bl a handlat om brist på analys och mer lust att kittla än att förklara. Det tyckte jag i och för sig gällde även Kullenbergs böcker.
För mig som verkligen uppfyller alla kriterier på att ha ett arbetarklassursprung är klassbegreppet alltid levande. Det är klart att bakgrund spelar roll, att det skapar förutsättningar eller handikapp på olika sätt. Men debatten tenderar att bli väl ensartat och negativ. När det gäller arbetarklassens är det oftast brist på makt, möjligheter och något som kan beskrivas som kultur som ska vändas och vridas på. Kanske för att de som yttrar sig ofta är klassresenärer och har egna obearbetade känslor. Men arbetarklass är precis som överklass en annan slags kultur, det handlar inte ens om pengar idag (många arbetare tjänar bättre än tjänstemän).
Många i min släkt är det som man i dag skulle kalla ”streetsmart”. Inte minst min mor som ni ser på bilden. De har aldrig drömt om att vara något annat än vad de är och de hittar vägar att överleva och finna en lycka som inte på något sätt är mindre än i andra samhällsklasser. Med fantasi, humor, ett visst mått av fräckhet och framförallt sammanhållning. Det är jag som är avvikaren som får problem ibland eftersom jag föddes med den där genen som gör att jag blev bättre på att skriva och läsa än andra saker som kanske värderas högre i de sammanhang där jag kommer ifrån.
Att ha arbetarklassbakgrund är inte bara ett handikapp. Det är också enorm tillgång att i grunden veta att mycket makt och pengar är oväsentligt, man överlever ändå. Folk kan gilla en av andra orsaker, man behöver inte bevisa något. Jag kan många gånger känna att det finns betydligt mycket mer ångest och krav i andra samhällsklasser. Inte minst tror jag medelklassen sitter i kläm, med en önskan att vara bättre och en rädsla att glida neråt på klasstrappan. Det är väl därför de skriver så mycket om klass.







