Årets arbetare blev självklart en företagare

Vissa saker känns ovanligt förutsägbara. Som att årets arbetare, enligt moderaterna, är en egen företagare. Vad annat hade man kunnat förvänta sig.
Den märkliga titeln, med lätt doft av Stalintider och gamla östeuropa, har vi tidigare fnissat över på den här bloggen. Den stackare som nu ska luncha med arbetsmarknadsminister Littorin i riksdagshusets restaurang kunde knappast ha varit fackligt aktiv eller invandrare. Sa jag då.
Lite otippat att arbetaren visar sig vara en kvinna.
Ännu mer otippat att hon är 66 år.
Men ändå.
Att spektaklet ska upprepas en gång om året känns mer som ett hot än ett löfte.

Publicerat i Årets arbetare, moderaterna, Sven Otto Littorin | 5 kommentarer

Huvudet på spiken, Åsa!

Måste bara tipsa om Åsa Peterséns krönika på AB:s ledarsida idag. Tycker att hon resonerar väldigt insiktsfullt kring vad man lär sig av TV-serien ”Ordförande Persson”. Tar mig friheten att citera de avslutande raderna:
”En folkrörelse kan aldrig dansa efter en mans, eller en kvinnas, pipa. Då blir det som de här veckorna. ”Den store ledaren” avkunnar sin dom mot partiet och partiet önskar att det hade sagt ifrån, medan tid var.”

Publicerat i Åsa Petersén, Göran Persson | 2 kommentarer

Wallström ryter till mot Persson

Kul, tycker jag, att Margot Wallström till sist ryter i mot Göran Persson. Om det sedan hjälper är mer osäkert.
Förstår att det måste kännas oerhört tröttsamt för den nya ledningen i partiet att Göran Persson, nu när han avgått, sitter och talar om vad han tycker om allt och alla vareviga kväll på TV. Tasksparkar åt höger och vänster, halvsanningar och, vad man förstår, ibland rena lögner. Och sedan är det ju inte slut med det, varje ord ska analyseras i TV-sofforna, på debattsidorna, på kultursidorna.
Mardrömmen vore väl om någon kanal, säg TV8, ger honom en egen TV-show så att detta kan pågå i evighet. Bert Karlsson har ju fått en egen TV-show, så scenariot känns inte helt otroligt. Också återstår ju nyhetspanaler, krönikor, debatter. Vi kommer aldrig att slippa Göran Persson och hans syn på världen, tro mig.

Publicerat i Göran Persson, Margot Wallström | 3 kommentarer