Vad är det med terrorister och julen?

I går inträffade ett dåd på en julmarknad i Strasbourg som ser ut att kunna vara ytterligare ett terrordåd. Det här skrev jag ett debattinlägg om som publicerats idag på SVT Opinion. Där skriver jag bland annat:

”Vad är det med terrorister och julen? Gårdagens attentat mot en julmarknad i Strasbourg, som utreds som ett misstänkt terrordåd, erinrar om angreppet på en julmarknad i Berlin 2016. Även Stockholm drabbades den 11 december 2010, alltså mitt i julruschen, när Taimour Abdulwahab al-Abdaly sprängde sig själv till döds mitt i de centralaste delarna av Stockholm, bara ett stenkast från shoppingstråket Drottninggatan.

En enkel slutsats vore att valet av tidpunkt har en religiös innebörd, och att det handlar om radikala muslimers angrepp på kristna traditioner, Strasbourg har ju till och med marknadsfört sig som ”Julens huvudstad”.

Men det tror jag knappast är det primära motivet, och just julmarknader är ju knappast en central företeelse i det kyrkliga kristna julfirandet. Snarare ser vi ofta hur terrorister slår till vid olika tidpunkter då de vet att många människor är i omlopp, sannolikt utifrån en kalkyl att så många som möjligt ska drabbas.

/…/Det finns många olika vägar till terror. De individer som agerar kan ha hög kapacitet och intellektuella drivkrafter, men också drivas av känslomässiga eller sociala motiv. Vissa har varit organiserade i intrikata nätverk, andra tycks mer eller mindre ensamma i sin planering.

/…/Exakt vad som ligger bakom det vi har sett i Strasbourg återstår att se, men vi gör nog bäst i att inte dra för snabba slutsatser om effektiviteten i IS och andra liknande gruppers organisering i Europa.”

Annonser

Om annalenalod

Journalist och författare, specialiserad på politiskt våld och extremism, både på höger- och vänsterkanten, skriver även om bl a högerpopulism och terrorism.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Vad är det med terrorister och julen?

  1. Linus skriver:

    För åtta år sedan hade vi Taimour Abdulwahab på Bryggargatan i närheten av Drottninggatan i Stockholm som försökte spränga sig och andra men sprängde bara sig själv till döds, det var vid jultid och i religionens namn.
    Det var väl en fredag eftermiddag irakiern sprängde sig på Bryggargatan har jag för mig?

    • annalenalod skriver:

      Jag skrev om dådet på Bryggargatan i min artikel.

      • Linus skriver:

        Jo jag såg det.
        Tror du det kommer hända fler terrordåd här i Sverige?
        Vi i Sverige går inte säkra heller tyvärr, för dessa dåd längre.

      • annalenalod skriver:

        Det finns absolut risk för fler terrordåd. Att IS försvagas i Syrien betyder inte att de slutar begå dåd i andra länder. Sedan är det ju alltid en risk med alla dessa mer eller ensamma som låter sig inspireras, liksom nyare nätverk som det med koppling till Uzbekistan (minns Akilov) som ingen verkar ha riktig koll på.

  2. Tomas Johansson skriver:

    Naturligtvis oerhört svårt att avgöra i det enskilda fallet men har det inte varit lite väl många attacker mot just julmarknader för att det ska gå att bortse från den religiösa aspekten? Läste följande i dagens SvD (181213) som jag tycker bekräftar mina misstankar. I ett reportage från Strasbourg skriver Therese Larsson Hultin följande: ”Julmarknaden i Strasbourg har pekats ut som ett mål för terrorattentat i många år. Redan 2000 grep tysk polis en terrorcell i tyska Frankfurt, några timmars bilfärd bort. Gruppen hade fotografier på den franska julmarknaden som de antogs ha tänkt attackera. 2016 avvärjdes ett annat attentat.”

    • annalenalod skriver:

      Nej jag tror faktiskt inte det religiösa är det primära, då hade det i så fall funnits andra mycket tydligare mål. Många attacker har riktat sig mot köpcentrum och liknande, inte sett någon statistik men skulle tro att det är betydligt vanligare, och en julmarknad är på sätt och vis också ett köpcentrum, fast på ett visst tema. Därmed inte sagt att inte radikala våldsbejakande islamister inte också kan hysa agg mot kristendomen, men vad gäller attentat är jag säker på att det är mängden människor och representationer av västerlandets sekularisering, t ex kommersialism, som är de centrala.

      • Tomas Johansson skriver:

        Jo, vi har ju även haft en attack (minst) mot en rockkonsert i Storbritannien. Men i vissa fall tycker jag att den religiösa aspekten ligger i öppen dager. Såsom när islamister attackerat koptiska kyrkor i Egypten eller fallet med mordet på en katolsk präst i en kyrka i norra Frankrike under pågående mässa.

      • annalenalod skriver:

        De fall du nämner verkar ju helt uppenbart ha en religiös innebörd. Vad gäller attacker på folksamlingar så får du lägga till ett köpcentrum i München, tunnelbanedåd i London och Bryssel, ett ej genomfört attentat i Paris på en fotbollsmatch, rockkonsert även i Paris, nationaldagsfirandet jag skrev om i Nice i min artikel och ytterligare väldigt många liknande dåd.

  3. Lars Jansson skriver:

    Att julhandeln samlar mycket folk och det går att skada många människor som samlas på både torg buss och järnvägsstationer är naturligtvis lockande för terrorister av alla slag. Men för den islamistiske terroristen är det heller ingen nackdel att attackera en kristen högtid. George W Bush talade om korståg mot terrorister efter den 11 september. Efter det talade bin Laden föraktfullt om
    ”korsfararna” i väster när han avsåg det kristna västerlandet i allmänhet och USA i synnerhet.
    Korstågen finns bevarade i minnet hos de flesta muslimer i Mellanöstern. Korsfararna plundrade det kristna Konstantinopel och det gjorde att den Grekisk-Ortodoxa och den Katolska kyrkan skildes åt permanent. Dessutom slaktade korsfararna i stort sett alla invånare i Jerusalem oavsett om de var kristna eller muslimer.

    • Tomas Johansson skriver:

      Hur korsfararna uppträdde i Palestina har vi hört ältats i decennier. Vad som däremot brukar förbigås med största möjliga tystnad är de kristnas situation i landet före korstågens början. En som beskrivit detta är den franske akademiledamoten Joseph Francois Michaud (1767 – 1839) i sin bok med titeln Korstågen. Bland annat förbjöds kristna att hålla gudstjänster och många kyrkor byggdes om till stall. Många fördrevs från landet. Det var alltså sådant som fick påven Urban II att vid kyrkomötet i Clermont 1095 utlysa det första korståget. Mer om detta finns att läsa i artikeln ”Historien om kampen mot islam och islamistisk terror” (6/12) på Tommy Hanssons Blogg.

Lämna ett svar till Tomas Johansson Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s