Samtal om min nya bok i TV4

Snart kommer min nya bok ”Gatans parlament”, en bok om politiskt våld både på höger- och vänsterkanten. Redan i morse var jag med i TV4:s Nyhetsmorgon och berättade om den. För er som missade inslaget finns en länk på TV4:s hemsida. Jan Guillou och Annika Hagström var sommarvikarier och de drog en hel del växlar på att de sänder från Göteborg den här veckan, samma stad som vandaliserades av vänsterextremister i samband med EU-toppmötet i juni 2001.
Vi talade en del om vänsterns förståelse för extremvänstern och föräldrarnas roll i detta. Jan Guillou bedyrade att inte alla i 68-generationen är lika förstående. Det är förstås sant, även om det väl var sig själv han framför allt syftade på. Han har ju tidigare kritiserat AFA, t ex i samband med Göteborgshändelserna.
Annars tycker jag att det viktigaste vi kom in på var faran att extremisterna tar över demonstrationerna mot Israel och skadar hela det folkiga engagemanget mot kriget som håller på att växa fram. Jag ser paralleller till hur det gick med antirasismen. Det kunde ha blivit en bred folklig rörelse, inte som idag en angelägenhet för grupper på höger- och vänsterkanten.
Boken beräknas lämna tryckpressarna i slutet av veckan, första recensionsdag är 7 september. För mer information hänvisas till Ordfront förlag.

Publicerat i AFA, Annika Hagström, Gatans parlament, Göteborgskravallerna, Jan Guillou, Ordfront | 67 kommentarer

Invandrare betalar mer än hela biståndet


Människor som vill förbättra sin situation flyttar gärna på sig. Av någon anledning anses det fult. Ja inte om man flyttar från Västerås till Stockholm eller rentav korsar gränsen mellan två länder, från Göteborg till London eller i andra riktningen t ex. Om man däremot flyttar från ett fattigt land är det fult och fel och ska regleras och begränsas tycker många. Allt fler verkar det som.
I förra veckan var jag på ett seminarium om migration med bl a förre migrationsministern Jan O Karlsson som utrett migrationsfrågan för FN:s räkning. Han berättade att invandrare som flyttar utomlands skickar hem minst tre gånger så mycket som hela den rika världen betalar i bistånd. Det finns ett gigantiskt mörkertal och det troliga är att de skickar hem dubbelt så mycket, inte 150 miljarder dollar utan 300 miljarder dollar. För dessa pengar förbättrar människor sitt liv, de skickar sina barn till skola, de bygger bättre bostäder, äter bättre mat så att de inte blir sjuka etc.
Länderna som människor kommer ifrån tjänar på att några flyttar för att jobba på andra håll i världen. Länderna som de som flyttar kommer till tjänar på att få arbetskraft, i Sverige har vi också arbetsbrist t ex i vården.
Varför är detta så kontroversiellt? Sverigedemokraterna fick 2,5 procent i den senaste opinonsmätningen, vilket ännu inte räcker till riksdagen men ändå är ett stort steg framåt. Partiets viktigaste krav är att stoppa invandringen.

Publicerat i invandring, Jan O Karlsson, migration | 39 kommentarer

Kovändning i fildelningsdebatten

Fildelningsförbudet var inte kontroversiellt när det drevs igenom. Nu verkar plötsligt flera partier ändra sig. Är det inte konstigt hur fort det kan gå. Lagstiftning är extremt svårt när det handlar om nya medier. Datalagstiftningen släpar konstant efter, det kommer lagar som är överspelade redan när de träder i kraft. Minns Datainspektionens Anita Bondestam och hennes uttalande om att ”skaffar man modem så blir det problem”. Det var inte så förtvivlat länge sedan egentligen.

Jag tror som sagt att mycket reglerar sig självt. Inte allt, ibland måste vi gå in och styra, men inte alls så ofta som sker. När det gäller ny teknik hinner vi faktiskt inte vänta på lagarna, det måste gå fortare. Kanske borde kanske rentav datafrågor inte alls hanteras på det här sättet utan på något mycket smidigare sätt av en myndighet som förstår att hänga med i utvecklingen.

En sådan mydighet är för övrigt inte Datainspektionen, om någon trodde det. Den hanterar i princip endast integritetsfrågor på Internet, huvudsaklingen att dataaktörer följer den svenska personuppgiftslagen, PUL. En lag som för all del också känns lika föråldrad som annan datalagstiftning och som bl.a. slår fast att man måste fråga den vars namn man publicerar på Internet. Salig Bondestams ande svävar nog trots allt lite över den myndigheten än idag.

Publicerat i Datainspektionen, fildelning, PUL | 4 kommentarer