Ytterligheterna möts


Jag har ofta förvånats över hur politiska ytter-kanter kan mötas och förenas i olika synpunkter på tillståndet i världen. Som om höger- och vänsterextremism inte alls var en skala från en kant till en annan utan snarare som en cirkel som sluts.Illustrationen från NDU:s (ND:s ungdomsförbunds) hemsida är ett exempel på just hur kamp mot kapitalism kan förekomma även inom det som de flesta ser som extremhöger.
En person som läst min senaste bok tipsade mig häromdagen om följande citat från Nationaldemokraternas hemsida. Det handlar om deras besök i Almedalen i somras:
”De enda som visade sig vara värdiga var RKU (Revolutionär Kommunistisk Ungdom) som visade sig ha många ideologiska punkter gemensamma med NDU i diskussionerna, inte minst vad gäller i kampen mot globalisering, kapitalism och sionism. Även om NDU inte har mycket till övers för kommunismen så var det uppfriskande att tala med vänstermänniskor som vågar stå upp för vad de verkligen tycker och som klarar av att driva en vettig dialog.”

Detta visar bl.a. att man alls inte ska dra SD och ND över en kam. Jag antar att det knappast lär dyka upp sådana här texter på SD:s hemsida som drar allt mer åt ”nationakonservatism och folkhemspolitik” som DN skrev i en artikeli morse om ”extremhögerns satsning i Skåne”.

Tankarna går till bl.a. en historia som jag skriver om i ”Gatans parlament”. Det var 2001 som ett antal personer med lösa nazistsympatier och unga stalinister i KPML(r):s ungdomsförbund RKU, enades kring en Internetsida med namnet ”Kamrat Josef”. Hemsidan användes för publicering av ett blandat material av nazistiska och kommunistiska texter. En av upphovsmännen, en då 23-årig man från Uddevalla, förklarade att han var ”pre-NSDAP”, d.v.s. en slags tidig nationalsocialist från tiden innan grundandet av det tyska nazistpartiet. Han menade att detta mycket väl gick att förena med marxism-leninism. KPML(r) skyndade sig att utesluta personerna bakom sajten, som snabbt släcktes ner.

Publicerat i KPML(r), Nationaldemokraterna, nd, ndu, RKU, sd, Sverigedemokraterna | 23 kommentarer

I terroristjakten är allt tillåtet

Så har då äntligen Ahmed Yusuf, den sista av de tidigare terroristmisstänkta somaliersvenskarna, friskrivits från alla anklagelser. Fem år har det tagit, och nu hävs reseförbudet och han får åter tillgång till sina konton och pengar.
Att det ändå dröjt så länge är en skandal. USA har inte presenterat några som helst bevis eller ens något som kan likna en förklaring till sitt agerande.
Ahmed Yusuf har på grund av anklagelserna inte fått söka arbete och dessutom har hans konton frysts. Han har fyra barn och har tvingats leva på socialbidrag för att kunna försörja dem. Men EU-domstolen slog i en dom fast att det var olagligt av den svenska staten att betala ut pengar till en terroristmisstänkt.
Domstolen uttalade sig inte om Yusufs skuld, bara om att det var rätt av EU att ta hänsyn till beslut som tagits i FN:s säkerhetsråd. Yusuf ådömdes också att betala rättegångskostnaderna. Trots att han inte får hantera några som helst penningtransaktioner. Tala om ”Moment 22”.
Det är väl känt att terroristjakten motiverar inte minst USA att behandla människor nästan hur som helst. Och kritiken från svenskt håll känns lam, närmast obefintlig.
Men ändå: Grattis Ahmed Yusuf!

Publicerat i Ahmed Yusuf, terrorism | 2 kommentarer

Så tillverkas kläderna i turistgettot


Resereportage från Thailand innehåller ofta några rader om att ”res ner med tom resväska och handla allt du behöver, det är nästan gratis”. Jag tillbringade större delen av juli i Thailand där jag bl.a. intervjuade burmesiska migrantarbetare i textilindustrin. Dessa arbetare tjänar 10-15 kronor om dagen och arbetar från 8 på morgonen till 10-12 på kvällen med avbrott för lunch och middag. Får företaget en stororder måste de kanske arbeta ända till 8 nästa morgon. Har de en ”snäll” företagsledare får de sova nästa dag, många måste fortsätta arbeta. Inte konstigt att många svimmar, får magsår, sticker sig i fingrarna vid symaskinerna etc.
Ändå är det största problemet för många inte arbetsvillkoren utan lönen. De skickar hem allt de tjänar och försöjer hela sina familjer i Burma. Villkoren i Burma är ännu mycket sämre, hur obegripligt det än kan verka.
Självklart vill alla människor få det bättre, att flytta om så bara till nästa land är en rättighet och en möjlighet. Vi borde utöva påtryckningar på Thailand, ett stort turistland för Sverige. Det finns lagar för arbetare i Thailand, men de gäller inte för burmeser. Åtminstone verkar företagsledarna tro det, och de thailändska myndigheterna ser mellan fingrarna.
Bilden visar hur kläder säljs på en marknad i Mae Sot. Jag fick självklart inte komma in på fabrikerna men talade med många som arbetar där. (Kläderna exporteras för övrigt också till hela världen, bl a till Sverige.)

Publicerat i Burma, klädfabriker, Thailand | 4 kommentarer