SD i varannan kommun

Det verkar som om SD:s genomslag blev betydligt större än väntat, när alla siffror är räknade. Minst 280 mandat i över 140 kommuner (jag har sett siffror som talar om 283 mandat i 144 kommuner, har inte bemödat mig att räkna efter själv men det torde ligga någonstans däromkring). Dessutom 16 mandat i tre landsting (Skåne, Örebro och Blekinge). Totalt över 160 000 röster, eller 2,93 procent av väljarkåren.

Sammantaget handlar det om en femdubbling av antalet kommuner jämfört med förra valet. Vilket gör att det blir svårt att fylla platserna. Om inte Marilyn Manson skriver sig i Östhammar blir den stolen tom (om han gör det blir han vågmästare – vilken chans för skräckrockaren – hoppas någon ringer och berättar det för honom).I Trollhättan verkar en 19-åring, som sedan inte ens röstade på partiet, ha övertalats att ställa upp.

Intressantast annars är att Trollhättan hade landets mest aktiva sverigedemokrater som verkligen inte passade in på den bild som annars ges av partiets representanter som slöa och improduktiva. Kanske just därför som partiet föll ur – de har mer att vinna på att bli tystade.


Hittills har metode framför alla andra varit att partiet ska tigas ihjäl. Nu ska de plötsligt bemötas. Men ingen vet hur. ”Vi ska ta debatten av strategiska skäl”, sa Heléne Lööw i någon intervju. ”Det kallas demokrati”, genmälde Jimmie Åkesson. Det är väl så det är. Demokratin kan rymma även partier som vill krympa de demokratiska rättigheterna, t ex religionsfriheten. De ska också bemötas inom demokratin, och inte med hugg och slag. Hittade just en ruggig bild av den ene f d Trollhätterepresentantens rygg efter att AFA Småland pucklat på honom med järnrör. Valresultatet är väl ett tecken på att sådana metoder, förutom att de är klandervärdda på alla andra sätt, inte ens ger det önskade resultatet. SD växer mer när de får vara martyrer. (Bilden har tagits av SD:s Björn Söder och finns på partiets hemsida, har inte frågat om lov men jag utgår från att SD gärna vill diskutera den här typen av övergrepp.)

Publicerat i AFA, Jimmie Åkesson, riksdagsvalet, sd, Sverigedemokraterna, Trollhättan | 46 kommentarer

Framgångar för SD i valet, som väntat


Det gick uppåt som väntat för Sverigedemokraterna i årets val. Riksdagsvalsrösterna är ännu inte räknade. SVT:s vallokalsundersökning – som visade sig slå ganska fel på andra partier även om de prickade in styrkeförhållanden – talar om 1,9 procent. Jag hade nog snarare gissat 2-2,5 procent. Vi får se.

Däremot lyckades partiet snarast över förväntan i kommunvalen. Andra största parti med 22,3 procent av rösterna i Landskrona skrällde väl mest. Partiets sex mandat i Helsingborg motsvarar en kommunalrådspost på 60 procent med kommunens nuvarande regler. Ska vi gissa på att dessa regler ses över snarast?

Minst 187 mandat i landet totalt i 78 kommuner, enligt den senaste beräkningen. Och en massa klirr i kampanjkassan inför nästa val. Samt tre landsting.

Jag ser SD:s fortsatta framgångar i Skåne och Blekinge som ytterligare ett tecken på att partiet betraktas annorlunda här än i resten av landet. I Skåne är SD påväg att bli en del av etablissemanget, vilket förmodligen beror på att man har en så lång tradition med andra främlingsfientliga partier i kommunerna. SD blir ett i raden, inte något helt nytt och främmande som på många andra håll i Sverige.

Moderaterna har lovat att inte samverka med SD. Löftet kom både från Reinfeldt under valnatten och från de lokala Skånemoderaterna. Återstår att se vad detta löfte är värt när det blir allvar och det börjar handla om makten i kommunerna.


I morse intervjuades jag i TV 4:s morgonprogram om SD:s framgångar.

Publicerat i kommunvalet, Landskrona, riksdagsvalet, sd, Sverigedemokraterna | 15 kommentarer

Affärerna som skadar politiken

Så har då ännu en mygelaffär avslöjats där politiskt aktiva spionerar på varandra. De har duggat tätt i den här valrörelsen. Man kan se det på två sätt, antingen att det hela är överdrivet. Partier har väl alltid spanat på varandra. Eller så kan man tänka att det blivit hårdare och mer skoningslöst i politiken.
Jag tror nog inte att det var bättre förr. Såhär har det nog alltid varit. Skillnaden, förutom förbättrad datateknik, är att ”affärerna” utnyttjas av partierna för att de tror att de ska vinna poäng på att exponera sina motståndare.
Jag tror inte alls tror att det är så det blir. Tvärtom tror jag snarare att det drabbar politiken som sådan. Att människor tänker att politiken är just så smutsig som de alltid trott, oavsett vilket parti det gäller.
Jag känner mig själv beklämd över att partierna, framför allt ungdomsförbunden verkar det, verkar befinna sig på en sådan sandlådenivå. Att de inte kan syssla med politikens innehåll och strunta i att smutskasta varandra och leta upp uppgifter som de tror de kan utnyttja på det här barnsliga viset.

Publicerat i folkpartiet, Jodenius, spionskandalen | 10 kommentarer