Var finns Kronprinsessan?


Noterar, med viss besvikelse, att det knappast är några förnyare som sitter i socialdemokraternas ”skuggregering”. Förutom de gamla vanliga ministrarna, minus några namn, har de tagit in Anders Ygeman som såvitt jag vet är väldigt förknippad med bråken i Stockholm och striderna kring nu avgångna borgarrådet Annika Billström.

Beskedet om vem som tar över partiet får vi ju vänta på till i mars. Men är det inte dags att sluta vänta på Wallström (och försöka släppa sorgen och chocken över att Anna Lindd, den självklara kandidaten, inte finns mer). Någon av kvällstidningarna har lyft upp den tredje kvinnan i ”klubben” (lär ha funnits en sådan – i vart fall är de ju generationskamrater i SSU) Mona Sahlin. Men frågan är om inte hon också ska stå över även den här gången eftersom hon är så förknippad med dagens ledarstrukturer i partiet.

Att uppdraget att leda valberedningen lagts på Lena Hjelm-Wallén känns tryggt. Hon är inte förknippad med Persson-perioden utan snarare med Ingvar Carlssons ödmjukare och öppnare förhållningssätt. Jag tror det behövs en samarbetsinriktad person som kan leda socialdemokraterna under en period då det viktiga är att många nya personer ska få växa och blomma och utvecklas till framtida ledare. Att det inte finns några självklara förslag på nya partiledarämnen i dag beror ju enligt många på att det funnits en så grabbig och patriarkalisk kultur där en sådan utveckling inte varit möjlig. (Bilden föreställer kronprinsessan Margareta med lille prins Bertil i knät)

Publicerat i Ingvar Carlsson, Lena Hjelm-Wallén, Margot Wallström, Mona Sahlin, Socialdemokraterna | 1 kommentar

Vänsterattack på SD – igen

För övrigt noterar jag att vänsteraktivister attackerat SD igen. Den här gången i Eslöv. I gårdagens Aftonbladet syns bilder på krossade fönsterrutor. Att Björn Söder från SD också blev ”lindrigt” skadad (men trots allt fördes i ambulans till sjukhus, så så lindrigt var det väl inte) var enligt polisen inte avsiktligt. Han hade hamnat i kläm när han försökt stoppa aktivisternas inbrytning i lokalen.

Sådana här attacker kan bara gynna SD. Att de inte fattar det. Såhär beter man sig inte i en demokrati, framför allt inte mot partier man ogillar. Om det är något som SD inte ska ha just nu, efter framgångarna i valet, så är det en chans att putsa på sin martyrgloria. De behöver motstånd mot politiken, argument i sakfrågor och rejäla diskussioner kring vad de vill genomföra i lokalpolitiken.

Publicerat i AFA, autonoma rörelsen, sd, Sverigedemokraterna | 18 kommentarer

Moderaterna är sig lika


Jag hade någonstans trott lite att Reinfeldt höll på att lyfta fram ett nytt slags parti. Men de senaste dagarnas avslöjanden har definitivt tagit mig ur den villfarelsen. Tänker framförallt på det här med Maria Borelius. Barnflickor väcker barnen när föräldrarna ”mornar sig” och lagar maten, en filippinska i källaren som tjänar några tusenlappar i månaden städar huset, hennes efterträdare av öststatsursprung anklagas för att vara lat och inte göra rätt för sig. När de köper sommarhus i Falsterbo (var annars) skriver de kåken på ett brevlådeföretag i ett skatteparadis.

De småslantar Borelius senare skickar sitt tidigare filippinska hembiträde (enligt Expressen)är ytterligare ett tecken på en gammaldags kolonial godsägarsyn på anställda. De betalas svart, och uselt, men ska ändå bindas upp i tacksamhet.

Det är inte dödsstraff på att inte betala TV-licensen, har hänt att jag inte gjort det själv (när jag var ung och flyttade mycket och ibland hade TV bara korta perioder). Men TV-avgift ska man betala om man tror på Public Service (att de sedan sviker sitt uppdrag och lägger ner bra och viktiga program kan man förstås reta sig på, men tänk tanken ta vi bara hade 3:an och 5:an och liknade kanaler att titta på).
Äntligen en kunnig nyliberal minister som vet vad hon sysslar med, kvittrade Fredrik Federley i TV-soffan i morse. Det betyder, om vi ska tala klartext, att hon är en slags högeranarkist som tycker att det allmänna ska monteras ner och allt ska vara privat och överlåtas till kommersiella villkor. Som om bra kultur någonsin överlevt utan sponosorer – det allmänna eller rika magnater. Bevare mig för en sådan kulturminister.
(Målning av Jean Baptiste Charmain föreställande ett hembiträde)

Publicerat i Fredrik Reinfeldt, Maria Borelius, moderaterna | 5 kommentarer