Högerns pluggskola under luppen

I Singapore, denna annars så hårda diktatur, har man kommit på att plugg-skolan där läraren bestämmer och ställer krav och eleverna lyder fungerar sämre och inte producerar den sortens anställda som företagen vill ha. Så av krasst ekonomiska skäl har man i stället försökt göra undervisningen mer kreativ och satsar mer på konstnärliga och fria inslag. Som bekant tänker vår egen regering annorlunda. Hur det går lär visa sig.
I veckan intervjuade jag australiensiska professorn Anne Bamford som forskar kring barns lärande och att utveckla sitt visuella läsande, att tolka bilder och inte bara det verbala. Hon anlitas av UNICEF och många stora företag, regeringar etc. Studien som hon arbetat med omfattar 170 länder, och i Norden är hon mest imponerad av Norge och Finland med längre och mer gedigna lärarutbildningar och där man värdesätter samarbete och konsnärliga inslag mer än i övriga Norden.
Sverige tycker hon är sisådär (det var förstås den gamla regeringens skola hon granskade) och på jumboplats kommer Danmark som återgått till en gammaldags konservativ skola, inte olik den vår egen höger förmodligen drömmer om.
Enligt Anne Bamford måste skolan satsa på samarbete, flexibilitet och att eleverna kan hitta sin egen kunskap i en alltmer komplicerad och global värld (men få hjälp av läraren att värdera den).
– Vad behöver företagen bäst? Folk som kan stava eller folk som är kreativa problemlösare och som vågar ta risker? undrar Anne Bamford.
Svaret är väl ganska givet.

Publicerat i Anne Bamford, Singapore, skolpolitik | 12 kommentarer

Shylock och antisemitismen

Jag har tidigare skrivit om diskussionerna kring Köpmannen i Venedig och den antisemitism som många menar finns i Shakespeares pjäs. Nu har det seminarium som jag deltog i på Teatervetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet kommit ut i bokform: ”Shylock och antisemitismen”. Redaktörer är Yael Feiler och Willmar Sauter, och boken går att beställa via mail teater@teater.su.se.
Mitt bidrag handlar om dagens antisemitism och är en genomgång av olika sidor av nutida antisemitiska uttryck. Den handlar alltså inte särskilt mycket om Shylock (det gör däremot flera andra bidrag i denna antologi).
Jag tyckte att inte minst Håkan Blomqvists föreläsning om antisemitismen inom arbetarrörelsen var intressant, och ser att hans bidrag verkar följa ganska väl det han tog upp.

Publicerat i antisemitism, Köpmannen i Venedig, Shakespeare, Shylock | Märkt , , | 12 kommentarer

Motkrafterna mot rasism monteras ner

Häromdagen ringde Jorge Pereira från Integrationsforum i Trollhättan som jag intervjuat i samband med en artikel. Han vill lägga till en sak, som egentligen ligger helt utanför den artikeln. Han talar i egen sak, självklart. Men det han säger är förstås helt korrekt:

”Den nya regeringen har inga visioner vad gäller diskriminering och liknande frågor. De lägger ner Integrationsverket och stryper bidragen för Centrum mot rasism. Utan att berätta vad de tänkt göra i stället. Samtidigt som vi måste betala 45 miljoner till Sverigedemokraterna den närmaste mandatperioden.”

Integrationsverket har stött 22 diskrimineringsbyråer i landet. De står nu utan statligt bidrag. Det har funnits mycket kritik mot Centrum mot rasism. Men att dra in bidragen betyder att man tar bort organisationen, som ju startades med statliga pengar. Frågan är om det är rätt väg – jag tycker det inte. I synnerhet inte med tanke på valresultatet, att främlingsfientligheten fått representation i hälften av Sveriges kommuner.

Publicerat i Centrum mot rasism, diskriminering, diskrimineringsbyråer, integrationsverket | 26 kommentarer