Autonoma vänstern i Insider


Noterade någon över huvud taget att den autonoma vänstern granskades i Insider häromdagen. Hamnade av en slump framför TV:n i början av programmet. De använde terrorismbegreppet hela tiden och hade märkliga gäster i programmet som skulle försvara AFA och andra grupper, men som gjorde ett väldigt lamt intryck. Bland annat en journalist (Marco) som tydligen granskat AFA men som jag aldrig stött på tidigare (f d Internationalen enligt socialism.nu). Tyckte det mesta kändes rätt gammalt, de flesta av fallen hade ett antal år på nacken.
Jag tycker att det är bra att TV tar upp den autonoma vänstern på ett kritiskt sätt. Men om folk tycker att jag är oseriös – som en del envist hävdar på en den bloggen ibland – måste väl det här programmet med nödvändighet upplevas som ännu mycket mer osakligt. Antar jag.

Publicerat i AFA, autonoma rörelsen, Insider | 9 kommentarer

Ekonomiska problem för Ordfront

Som många säkert noterat har Ordfront ekonomiska problem och har ställts inför en företagsrekonstruktion. Om företaget klarar stålbadet kan en konkurs undvikas, till att börja med är det tre månader som gäller men det kan dra uppemot ett år.
Jag har arbetat deltid på tidningen Ordfront magasin under hösten och det känns självklart oerhört trist.

Det behövs fler fria röster i debatten. Tidningar som vågar fördjupa, problematisera och ställa på sin spets. Det blåser alltid kring sådana tidningar, och den som är liten på mediemarknaden är svag och får aldrig göra fel. Expressen behöver aldrig betala med sämre upplagor, oavsett antalet fadäser. Det är i grunden orättvist men förmodligen ofrånkomligt. (Därmed inte sagt att jag försvarar en del av de artiklar som de blåst kring på senare år, tvärtom)

Ordfront och mindre aktörer har också andra väl kända problem som att Bonniers och de stora totalt dominerar distributionen av tidskrifter (belyst bl.a. av ETC – artikel finns på deras hemsida, och av mig i en tidigare artikel om mediekoncentrationen i Ordfront).

Jag hoppas verkligen att Ordfront klarar krisen, och kan fortsätta sin spännande utgivning. Långt innan jag började arbeta i huset läste jag en högre andel av Ordfronts utgivning än jag tror från något annat förlag. Därmed inte sagt att jag gillar allt. Att det brakar nu är trist också av det skälet att företaget egentligen var påväg ur krisen, siffrorna pekade uppåt. Det har inte sålts så många lösnummer av tidningen på evinnerliga tider som av det senaste numret som granskade den borgerliga alliansen. Motkrafterna behövs, inte minst efter regeringsskiftet.

Det är gamla skulder som drar ner resultatet, och det gör att det kanske trots allt finns chans att fortsätta om det går att rekonstruera bolaget och få ordning på ekonomin.

Publicerat i Ordfront | 6 kommentarer

Tvärtom i Trollhättan

Det mesta blev tvärtom i Trollhättan i valet, jämfört med resten av landet. Socialdemokraterna gick framåt 5 procent. Sverigedemokraternas röster mer än halverades. Röstdeltagandet ökade, inte minst bland invandrarna. Kriminaliteten sjunker, framtiden ser ljus ut.
Nu berodde det vikandet stödet för SD säkert även på att de SD:are som synts i kommunen klantat till det en hel del. En hade tagit ur partikassan och köpt en hund, en annan hade uttryckt negativa uppfattningar om en partikamrats adoptivbarn.Både hade för övrigt synts en hel del i kommunpolitiken och motionerat mot allt möjligt, högt och lågt, tvärtemot i resten av landet där partiet syntes väldigt lite, och verkar har tjänat på det.
Min artikel om Trollhättan finns i det nya numret av Ordfront magasin som kommer nu i veckan. Resten av numret handlar också mycket om valet, vad som hände och hur man ska tolka det.

Publicerat i Ordfront magasin, sd, Sverigedemokraterna, Trollhättan | 15 kommentarer