Apropå detta med fildelning


Jag tankar ner en hel del musik. Någon gång med bittorrent men lika ofta på andra sätt, rar-filer utlagda på rapidshare etc. Mest gammal musik, 60-70-tal. Det är kul att höra musik som jag inte hört på många år, men också mycket som jag missade när det begav sig (dessutom gick jag bara i 2:an 1968 så min musiksmak var inte så utvecklad). Det är också kul att hitta ny musik från andra delar av världen som Kina och Indien (hittade nyligen ett jättebra och rätt märkligt band från Shanghai som samplar gamla tal av ledare och spännande ljud med techno, ett av omslagen syns här intill).

Jag har märkt att det utvecklats en praxis som säkert inte har ett dugg med lagar att göra utan bara är rent praktisk. Många lägger ut musik som bara finns på vinyl, men om de kör ut sådant som finns nyutgivet på CD kan det hända att någon kritiserar detta och filen tas bort. Detta gäller på vissa av de sajter jag besöker, andra verkar mer okänsliga för sådana påtryckningar. När det gäller ny musik lägger många av artisterna allt oftare ut några låtar från sina skivor som smakprov fritt att ladda ner.

Min tro är att det inte går att stoppa utvecklingen, att marknaden reglerar sig själv. När jag var yngre spelade vi av skivor på kassettband, då infördes en kassettskatt. Kanske vore en bredbandsavgift som Lars Ilshammar föreslår en väg att gå, hur det ska lösas tekniskt har jag ingen aning om. Det kan inte vara så att det inte finns några immateriella värden, jag tycker ärligt synd om unga eller lite smalare atister som inte säljer lika mycket skivor längre.

Ibland köper jag skivor av artister som jag lärt mig att gilla genom att jag tankat ner gratisskivor. Men utbudet är så dåligt om man gillar mer udda musik. Internet är en guldgruva för alla som är musikintresserade och det kan ingen stoppa. Men jag önskar att fler vore beredda att betala för sådant de gillar och att det skapas lösningar för att göra det på ett smidigare och billigare sätt. Inte till Madonna eller andra storsäljare, de klarar sig. Men betala för att ny musik ska få en chans att överleva.

Publicerat i fildelning | 8 kommentarer

Fanatisk muslim fick mothugg i Tensta

För en tid sedan stod jag, för första gången i mitt liv, öga mot öga med en verkligt fanatisk muslim. Sådana man bara läser om i tidningar och hör om på TV. Han var en stilig ung man, lång och smal med vacker röst, klädd i traditionella vita kläder. Och ha talade med värme och kärlek om Allah. Allt som kränker Allah ska man döda, sa han.

Vad säger man när människor säger sådana saker? Jag vet inte, och tror inte heller att min insats var så föredömlig som den framställdes i en ledare i Aftonbladet i måndags av Emine Onatli. Jag protesterade förstås, talade om att det han sa var fullständigt vansinnigt. Nu var jag tack och lov inte ensam, vid min sida hade jag Nalin Pekgul och Ahmed Gul, ordföranden i turkiska föreningen i Tensta (det var i deras lokaler vi hade debatten som egentligen skulle handla om reaktionerna i Sverige på Muhammedbilderna). Både känner den muslimska miljön mycket bättre än jag och var bra på att argumentera för sin sak.

Jag kände efter en stund en viss trygghet som infann sig, trots de fanatiska uttalandena. I den enkla lokalen vid ett blåsigt förortstorg, som de flesta stockholmare nog aldrig har besökt, fanns ett antal män, unga som gamla, som genast gav svar på tal och fördömde uttalandet. Samtidigt som de inte en tum vek från sina lovsånger till Allah och islam som det renaste, vackraste och mest vördnadsvärda de kände till. Jag önskar att många fler fått höra den här debatten och fått se hur det går till när kloka, vettiga muslimer tar på sig uppdraget att försöker att göra det vi alla borde göra: attackera fanatisk, extremistisk islamism som ju, vilket jag tror alla är medvetna om, är ett av de verkligt stora hoten mot demokrati och fred i vår tid.

Publicerat i islamofobi, muslimer, Nalin Pekgul, Tensta | 18 kommentarer

Mer om Osynliga partiet

Det har kommit en del irriterade kommentarer till den här bloggen om min roll som ”expert” på utomparlamentariska grupper. För er och alla andra kommer nu ytterligare en text, den här gången har jag skrivit själv, i det nya numret av tidningen Fokus. Den är ganska kortfattad, men försöker att ge en lite bredare bild av fenomenet Osynliga partiet. Med anledning av artikeln var jag även intervjuad av Edvard Unsgaard på Ekot som ska göra någon form av reportage. Jag vet inte när det dyker upp, men antagligen de närmaste dagarna.

Publicerat i autonoma rörelsen, Osynliga partiet | 80 kommentarer