Det är ett hopplöst läge för den som ska försöka handla rätt och riktigt. Miljö-märk-ningar finns det, Rätt-visemärkt fungerar bra för kaffe, bananer och choklad samt ytterligare ett antal varor, mest livsmedel. Men sedan då?Faktum är att det är hopplöst att få reda på om det suttit barn och sytt ens kläder, eller, vilket gud förbjude, leksaker som man ger till sina barn.
Det borde finnas en riktigt bra märkning, inte minst för kläder. Har arbetarna rätt att bilda fackföreningar? Används barnarbetskraft? Hur långa pass måste människor arbeta och tjänar de rimligt? Det skulle jag gärna betala mer för att få veta. Det säger sig förresten självt att om jag betalar så löjligt lite som kläderna kostar ibland på H&M och i många andra affärer är det inte troligt att det blivit särskilt mycket över till den som sydde plagget.
I senaste numret av LO:s tidning Alla skriver jag en artikel med lite råd och tips, samt funderingar kring vad man kan och inte kan göra. Vill också passa på att tipsa om att journalisten Mats Wingborg som jag samarbetat en hel del med genom åren kommit med en ny version av sin bok om exportfrizonerna och arbetsvillkoren där som går att köpa vid LO och TCO:s biståndsnämnd.







