Hopplöst läge för den som vill handla rättvist

Det är ett hopplöst läge för den som ska försöka handla rätt och riktigt. Miljö-märk-ningar finns det, Rätt-visemärkt fungerar bra för kaffe, bananer och choklad samt ytterligare ett antal varor, mest livsmedel. Men sedan då?Faktum är att det är hopplöst att få reda på om det suttit barn och sytt ens kläder, eller, vilket gud förbjude, leksaker som man ger till sina barn.

Det borde finnas en riktigt bra märkning, inte minst för kläder. Har arbetarna rätt att bilda fackföreningar? Används barnarbetskraft? Hur långa pass måste människor arbeta och tjänar de rimligt? Det skulle jag gärna betala mer för att få veta. Det säger sig förresten självt att om jag betalar så löjligt lite som kläderna kostar ibland på H&M och i många andra affärer är det inte troligt att det blivit särskilt mycket över till den som sydde plagget.

I senaste numret av LO:s tidning Alla skriver jag en artikel med lite råd och tips, samt funderingar kring vad man kan och inte kan göra. Vill också passa på att tipsa om att journalisten Mats Wingborg som jag samarbetat en hel del med genom åren kommit med en ny version av sin bok om exportfrizonerna och arbetsvillkoren där som går att köpa vid LO och TCO:s biståndsnämnd.

Publicerat i Rättvisemärkt | 11 kommentarer

Dags att skjuta budbäraren?

Jag har ändrat mig. Det är bara att erkänna. Länge tyckte jag att nu får väl medierna ge sig vad gäller Lars Danielsson. Han har inte den yttersta makten, skjut inte budbäraren. Nu börjar jag känna att det här går inte. Vi måste väl kunna avkräva lite ärlighet, uppriktighet och moralisk resning av landets högsta ledning. Allt detta verkar Lars Danielsson lida en skriande brist på.

Mitt debattinlägg i dagens Aftonbladet handlar om gåtan Lars Danielsson och mina tankar kring honom som person och fenomen. Ett utdrag ur texten:

”Hur gick det till att Lars Danielsson blev Sveriges mest hatade man? Denne oförvitlige (nåja) tjänsteman. Denne grå eminens. Mannen utan egenskaper, och han ska inte heller ha några är det tänkt. Han har uppenbarligen inte gått den där kursen som säkert alla ministrar får gå nu för tiden där de lär sig: säg som det är, gör en pudel illa kvickt, klä dig gärna i vitt och lova bot och bättring. Den kunskapen får ministrar, inte de som står i ledet bakom. Det är inte meningen att de ska befinna sig i rampljuset. Om de händelsevis hamnar där beter de sig som när man råkar på vilt på vägbanan mitt i natten – djuret stannar, får panik av strålkastarna och sedan smäller det. Lite så känns det när man ser hans tomma blick stirra ut från tidningssidorna.”

Publicerat i Lars Danielsson, Tsunami | 23 kommentarer

Skamlig behandling av Ayaan Hirsi Ali


Den kontroversiella holländska politikern Ayaan Hirsi Ali är i blåsväder efter att hennes bakgrund på nytt varit uppe till diskussion. Hon har aldrig stuckit under stol med att hon ljög om sin identitet för att få asyl, men nu ska hon tydligen även bli av med pass och holländskt medborgarskap.

Jag kan inte tycka annat än att det är djupt skamligt av ett land som anser sig vara en rättsstat. Hur många asylsökande har inte ändrat sin uppgifter. Det har gått 14 år sedan hon kom till Nederländerna, hon hade goda skäl att vilja fly efter att ha vägrat ett tvångsäktenskap. Idag borde hennes skyddsbehov vägra betydligt tyngre. Sedan mordet på filmaren och samarbetspartner Theo van Gogh, och det mordhot som framfördes mot henne i samband med detta, har hon levt med ständigt beskydd.

Jag är fullt medveten om att hon uppfattas som en kontroversiell person, även bland de som anser sig hålla med henne i sak. Hon har försökt att gå sin egen väg, inte alltid varit så lyhörd och lyssnat på andra, hon tycks ha stött sig med många och hennes kritik av islam kan ses som alltför ensidig och kategorisk. Men trots detta: Hur hon nu behandlas är fullständigt rättsvidrigt. Andra länder i Europa borde protestera. (Bilden är ur den film som hon gjorde tillsammans med Theo van Gogh)

Publicerat i Ayaan Hirsi Ali, islamofobi, Nederländerna, Theo van Gogh | 5 kommentarer