
I går gästade jag TV8:s ”Studio 8” för en diskussion om vänstervåldet. Var det AFA som lade ut en bomb på ett tåg inför ett möte med Nationaldemokraterna i Södertälje? Utredningen är inte klar, det vore verkligen oroande om det visar sig att extremvänstern även använder bomber (vilket hittills varit mycket ovanligt i Sverige). Vi hade en diskussion kring det växande kriget mellan rasister och antirasister. I sista stund bestämde sig Alice Åström från Vänsterpartiet för att sitta kvar vid bordet (hon var egentligen där för att diskutera budgeten). Hon berättade om egna erfarenheter från det upptrappade politiska våldet i Jönköping, och jag uppskattade mycket hennes klara och tydliga avståndstagande från detta. Annars har ju vänstern varit ganska bleka i sina reaktioner på det som hände t.ex i samband med EU-toppmötet 2001 i Göteborg. Jag håller på att sammanfatta 20 års erfarenhet av politiskt våld i Sverige och räknar med att ge ut en bok om detta.
Bilden är en affisch som tryckts upp av AFA i Jönköping, jag tycker den säger rätt mycket om deras attityder.






