Bonnier behåller greppet


Svenska staten betalar årligen över 4 miljarder kronor för en medie- och kulturpolitik som är till för att öka mångfald och yttrandefrihet. Ändå blir de starkare aktörerna bara starkare, och de svagare ännu mer utsatta.
Mediesverige består av familjer. Mest av allt styr Bonnier vars imperium sträcker sig över alla former av medier.
Yttrandrefriheten är skyddad av grundlagen. Det talade och skrivna ordet är ingen handelsvara som alla andra och paradoxalt nog därför mindre skyddat än till exempel korv, bensin eller t-tröjor. Vad gör konkurrensverket? I stort sett ingenting.
Ett exempel är presstödet där ständiga uppköp gör att hela idén riskerar att förfelas: 2004 fick ett antal mycket lönsamma borgerliga tidningskoncerner hela 95 av de totalt 148 miljoner som betaldes ut till socialdemokratisk landsortspress.
I senaste numret av Ordfront Magasin går jag igenom ägarkoncentrationen inom svenska medier och i förlagsbranchen.

Publicerat i Bonniers, mediekoncentration, Ordfront magasin | Lämna en kommentar

Det ska göra ont att bli arbetslös

Människor har blivit mer positiva till moderaterna, enligt en TEMO-undersökning. Trots att de säger att de vet mindre om vad moderaterna tycker än tidigare. Hur kan de då vara så positiva, och vad är de positiva till?
Vet de att arbetslösa och sjuka kommer att förlora en fjärdedel av sina inkomster om modernaterna får möjlighet att utforma statsbudgeten. Partiets förslag drabbar i synnerhet kvinnor, och innebär ett hårt slag mot jämställdheten.
Tanken att moderaterna är vårt nya arbetarparti är befängd. Om vi minskar skatten får vi själva betala mer. Så enkelt är det. LO:s och SCB:s undersökning där man räknat på exakt hur moderaternas budgetförslag märks i enskilda människors plånböcker är en avslöjande läsning.
Hela rapporten finns utlagd på LO:s hemsida. Min artikel om moderaternas budgetförslag publicerades i tidningen Alla, som kom med sitt sista nummer som magasin i mitten av november. Efter årsskiftet blir den en bilaga till LO-tidningen.

Publicerat i arbetslöshet, LO, moderaterna | Lämna en kommentar

Hysteri i terroristjakten

Terrorister gör sådant som att spränga bomber, utföra självmordsattentat, kidnappningar, tidigare ägnade de sig ofta åt att kapa flygplan etc. Detta är brott som finns med i den vanliga brottsbalken. Brott som renderar höga straff för den som döms (den tragtiska självmordsbombaren har förstås redan dömt sig själv).
Tanken att vi ska åsidosätta lagarna eller skaffa oss nya i terroristjakten grundar sig på tanken att terrorister inte är vanliga människor utan en annan sort, som inte har samma fri- och rättigheter och som inte är lika inför lagen . Jag ser ingen pardon med terroristbrott, tro inte det. Men att man på det här sättet börjar tulla på rättssäkerheten gör mig oroad. Fallet med Somalierna som fick sina bankkonton frysta, avvisningen av egyptierna, fler godtyckliga avvisningar i Sverige och på andra håll av rädsla för terrorism. Listan kan göras lång.
Måndagen den 7 november hölls ett seminarium i ABF-huset i Stockholm som diskuterade terrorismen och vad vi gör åt den. Jag lade fram ett diskussionsunderlag kring terrorism som finns utlagt på Palmecentrets hemsida, tillsammans med ett referat av hela seminariet. Bland föreläsarna fanns Ingmar Karlsson, vår konsul i Istanbul, Thom Thivenius från Säpo samt Thomas Hammarberg, avgående generealsekreterare vid Palmecentret.

Publicerat i Palmecentret, terrorism | Lämna en kommentar